Πραγματοποίηση Ενημερωτικών Δράσεων σε όλες τις τάξεις του 2ου Γυμνασίου Σάμου
Από τις 26/02/24 έως και την 01/03/24, στα πλαίσια του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και σε συνεργασία με την Μαία του Κέντρου Υγείας Καρλοβάσου κυρία Ασημίνα Μαρίκα, πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές δράσεις σε όλες τις τάξεις του 2ου Γυμνασίου Σάμου σε θέματα Σεξουαλικής Αγωγής.
Οι δράσεις είχαν ως θέματα «Γνωριμία με το Σώμα μου», «Εφηβεία και Σχέσεις», «Πρόληψη», «Μεταδιδόμενα Νοσήματα» κ.λ.π.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός πραγματοποίησης των δράσεων: Κυριακού Σταυρούλα
Πραγματοποίηση Ενημερωτικής Δράσης σε μαθητές της Β΄ Τάξης του 2ου Γυμνασίου Σάμου
Στις 11/04/2024, στα πλαίσια του μαθήματος των Εργαστηρίων Δραστηριοτήτων (Ε.Ρ.Δ.Ε.), πραγματοποιήθηκε από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Σάμου ενημερωτική δράση σε θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών στα τμήματα της Β΄ Τάξης Γυμνασίου.
"Ο Άνθρωπος είναι η απάντηση, όποια και αν είναι η ερώτηση" (Αντρέ Μπρετόν). Ο Άνθρωπος με Α κεφαλαίο που έχει καλοσύνη, ευγένεια σύνεση, γενναιότητα, αίσθημα δικαιοσύνης και συμπόνιας. Και σήμερα, περισσότερο από ποτέ, έχουμε ανάγκη την Ανθρωπιστική Παιδεία παράλληλα με τη γλωσσική μας εκπαιδευτική πρακτική που βοηθά να πλάθονται ψυχές με Αγάπη και καλοσύνη.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό το 2ο Γυμνάσιο Σάμου συμμετέχει στο "Διασχολικό Πρόγραμμα -Άτυπο Δίκτυο Σχολείων" για την "Προστασία και Φροντίδα Ζώων συντροφιάς" ως ένα από τα Φιλοζωικά Σχολεία της Ελλάδος. Γιατί πιστεύουμε ότι η καλλιέργεια του σεβασμού και της αγάπης προς τα ζώα φέρνει το παιδί σε επαφή με τη φύση, καλλιεργεί την υπευθυνότητα, τονώνει το αίσθημα της αυτοπεποίθησης και της ασφάλειας, ενθαρρύνει τη σωματική άσκηση, συμβάλλει στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης του παιδιού, συνδέεται με την καλοσύνη ενός χαρακτήρα, μαθαίνει να αγαπά τον εαυτό του και τελικά τον Άνθρωπο.
Ξεκίνησαν λοιπόν, μαζί με το Φιλοζωικό Σωματείο Σάμου τα νέα "μαθήματα ζωής" στους μαθητές και μαθήτριες του Σχολείου μας.
Η συμμετοχή μας στην 4η κινητικότητα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού χρηματοδοτούμενου προγράμματος Erasmus+ «Nuevas tecnologias, nueva mundos - New technologies, new worlds» στη Μπραΐλα Ρουμανίας ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Διεξήχθη από 25 έως 31 Μαρτίου 2023 με τη συμμετοχή 6 μαθητών και 2 συνοδών εκπαιδευτικών μας.
Το σχολείο του εταίρου που επισκεφθήκαμε ήταν το Colegiul Naţional ''Nicolae Bălcescu''. Οι μαθητές μας είχαν μια αξέχαστη εμπειρία φιλοξενούμενοι από ρουμανικές οικογένειες και παρακολουθώντας τον τρόπο ζωής του ξένου σχολείου και τα καθημερινά μαθήματα.
Το πολιτιστικό πρόγραμμα της συνάντησης περιελάμβανε επισκέψεις σε αξιοθέατα και ξεναγήσεις στις πόλεις Μπράιλα και Γκαλάτι, συνοδευόμενες από δασκάλους και μαθητές του σχολείου υποδοχής.
Μας ενθουσίασαν ιδιαίτερα οι παρουσιάσεις παραδοσιακών χορών (ρουμανικών και ελληνικών) που μας παρουσίασαν οι τοπικές πολιτιστικές ομάδες, όπου είχαμε την ευκαιρία να χορέψουμε όλοι μαζί ως ντόπιοι.
Επισκευτήκαμε το Πανεπιστήμιο University Dunarea de Jos στο Galati το Τμήμα Engineering and Automation Faculty και εκεί οι μαθητές μας ενημερώθηκαν για την έρευνα που διεξάγεται και περιηγηθήκαμε στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου ενώ συμμετείχαμε σε εκπαιδευτική δραστηριότητα σχετική με τους Κβαντικούς Υπολογιστές και τα Τεχνολογικά Όρια που μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος.
Επίσης επισκεφτήκαμε το αντίστοιχο Τμήμα Engineering and Agronomy Faculty of Braila of the University Dunarea de Jos όπου μας δόθηκε παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο το Τμήμα χρησιμοποιεί τις τεχνολογικές εξελίξεις (όπως drones και αισθητήρες) για τη βελτιστοποίηση και την αυτοματοποίηση των διαδικασιών λίπανσης του εδάφους για καλύτερο περιβάλλον και ποιοτικές καλλιέργειες.
Τέλος οι μαθητές συμμετείχαν σε ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά εργαστήρια ρομποτικής και παρουσίασαν τις εργασίες που είχαν προετοιμάσει το προηγούμενο διάστημα.
Η ανταλλαγή εμπειριών, προβληματισμών και πρακτικών μας έκανε κοινωνούς των κοινών Ευρωπαϊκών προβλημάτων. Συμμετέχοντας σε ομάδες εργασίες με ποικίλη θεματολογία, εφαρμόσαμε ομαδοσυνεργατικές πρακτικές, εξασκήσαμε και βελτιώσαμε τα αγγλικά μας, γνωρίσαμε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και έχουμε την πεποίθηση ότι κερδίσαμε πολλά από τις καινοτομίες του Erasmus+ προγράμματος.
Περισσότερα για την επίσκεψη αυτή, στον ιστότοπο μας:
Το Μπενεβέντο και τη Νάπολη Ιταλίας επισκέφθηκαν από 6/11/2022 - 12/11/2022, ο εκπαιδευτικός Πληροφορικής κ. Μπαρέκος Βασίλειος (συντονιστής έργου) και ο Τεχνολόγος εκπαιδευτικός κ. Ευαγγέλου Ευθύμιος ως συνοδοί των μαθητών του 2ου Γυμνασίου Σάμου (Αλεξανδρίδη Ισίδωρου, Τσουμάκη Εμμανουήλ, Μαυρατζώτη Φωτεινής, Καγιοπούλου Χρυσοπηγής, Βλαχογιάννη Μαρίας και Σωτηράκη Φωτεινής) στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ "New Technologies, New Worlds".
Πρόκειται για την 3η κινητικότητα C3 του σχεδίου αυτού με κωδικό 2020-1-ES01-KA229-081965_3 που ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2020 και (με την παράταση που δόθηκε λόγω Covid-19) αναμένεται να ολοκληρωθεί εφέτος δηλαδή τέλη Αυγούστου 2023. Οι δαπάνες ταξιδίου και διαμονής καλύφθηκαν πλήρως από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Εrasmus+, βάσει της ως άνω αναφερθείσης σύμβασης επιχορήγησης όπως εκπροσωπείται από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού «ΙΚΥ» (Ελλάδα).
Το πρόγραμμα περιελάμβανε φιλοξενία των μαθητών/-τριών μας σε σπίτια μαθητών/-τριών του σχολείου υποδοχής μας, το Liceo Scientifico Statale «G. Rummo» στο Μπενεβέντο (https://www.liceorummo.edu.it/).
Τα Σχολεία συμμετοχής στην σύμπραξη έργου από Ισπανία, Πορτογαλία, Ρουμανία και Ελλάδα συναντήθηκαν στην Ιταλία όπου και υλοποιήθηκαν διάφορες εκπαιδευτικές δράσεις σχετικές με το θέμα του προγράμματος μας όπως για παράδειγμα η μελέτη της Σχέσης της Ανθρωπότητας με την Τεχνολογία, αφού μελέτησαν σχετικό υλικό αναφοράς όπως:
Η πτήση μας έφτασε στο αεροδρόμιο της Νάπολη το βράδυ της Κυριακής 6 Νοε 2022 και κατά την προσγείωση είδαμε τον κρατήρα του ηφαιστείου Βεζούβιος.
Tη Δευτέρα 7 Νοε 2022 μας υποδέχτηκε το Ιταλικό σχολείο στις εγκαταστάσεις του. Εκεί οι μαθητές ανέδειξαν κάποιες προβληματικές πτυχές στη σχέση μεταξύ ανθρωπότητας και τεχνολογίας (πχ τεχνολογικό κενό, θέματα εμπιστοσύνης, προβλήματα διαχείρισης ηλεκτρονικών αποβλήτων και άλλα).
Εξέτασαν με κριτική ματιά τη σχέση ανθρωπότητας με τη τεχνολογία και αναφέρθηκαν στα οφέλη αλλά και στα προβλήματα. Ιδιαίτερα αναφορικά με τις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην ανθρωπότητα αλλά και τις πραγματικές εφαρμογές της ρομποτικής σήμερα, οι οποίες βελτιώνουν την παραγωγικότητα και την καθημερινότητά μας γενικότερα. Ετοίμασαν και παρουσίασαν στα αγγλικά στην ολομέλεια τα σχετικά θέματα καθώς και διάφορες ρομποτικές κατασκευές που υλοποίησαν και προγραμμάτισαν.
Το απόγευμα επισκεφτήκαμε την τουριστική Πιετρελτσίνα (Καμπανία Ιταλίας) γενέτειρα του δημοφιλούς στην Καθολική Εκκλησία Άγιου Πίο, όπου και μας έγινε ξενάγηση.
Την επόμενη μέρα περπατήσαμε στην πόλη και μας έγινε θερμό καλωσόρισμα από τους Δημάρχους του Μπενεβέντο.
Το Ιταλικό σχολείο μας προσέφερε ξεναγήσεις στην πόλη Μπενεβέντο (Καμπανία) για την προβολή της τοπικής ιστορίας και των αρχαιολογικών - ιστορικών μνημείων του τόπου. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Ρωμαϊκό Θέατρο (2ος αιώνας π.Χ.), την Αψίδα του Τραϊανού (114 - 117 μ.Χ.), την Εκκλησία της Αγίας Σοφίας (760 π.Χ.), τον Καθεδρικό ναό, το Μουσείο del Sannio κα.
Τοπική Ιστορία: Η πόλη του Μπενεβέντο της Ιταλίας είναι διάσημη για τους θρύλους της αρχαίας καρυδιάς της και για τις Streghe (Μάγισσες) που χόρευαν γύρω από αυτό το δέντρο σε τελετουργικό εορτασμό μέχρι που κόπηκε σκόπιμα το 662 μ.Χ. Σύμφωνα με την έρευνα του Raven Grimassi, η πνευματική δύναμη που είναι συγκεκριμένη για την καρυδιά συνδέεται με οδηγούς του άλλου κόσμου και το βασίλειο των νεράιδων. Οι βαθιές ρίζες φτάνουν στις σφαίρες κάτω. Όταν οι Streghe χόρευαν γύρω από το ιερό δέντρο στο Μπενεβέντο, τραβούσαν τη δύναμη του κάτω κόσμου που είχε συλλεχθεί και αποθηκευτεί από τις ρίζες. «Η δύναμη αντλείται από τους κυκλικούς χορούς που εκτελούνται γύρω από τον κορμό του». Έτσι καθηγητές του Σχολείου, μας παρουσίασαν ένα πρωτότυπο μουσικοθεατρικό σόου.
Στις 9 Νοεμβρίου 2022, επισκεφτήκαμε το Πανεπιστήμιο Unisannio (Department DEMM),
όπου πραγματοποιήθηκε διάλεξη σε θέματα ρομποηθικής, σχετικά με τις πιθανές ηθικές και κοινωνικές πτυχές που παράγονται από τις ρομποτικές τεχνολογίες. Έναυσμα για τη συζήτηση έδωσε η παρακολούθηση της sci-fi ταινίας "I, Robot (2004)". Μετά τους χαιρετισμούς του Πρύτανη καθ. Gerardo Canfora, τη συζήτηση για την ηθική πρόκληση των μελλοντικών ρομπότ εμψύχωσε ο Francesco Vasca τακτικός καθηγητής Automatics στο Πανεπιστήμιο του Sannio. Συντονιστής της πρωτοβουλίας ήταν ο καθ. Gaetano Continillo, ένας δάσκαλος που μοιράζεται το όραμα μιας εκπαίδευσης που στοχεύει στην οικοδόμηση διαπολιτισμικών γνώσεων και αξιών, προαναγγέλλοντας έναν πιο φιλόδοξο στόχο, αυτόν της «παγκόσμιας ικανότητας», που ορίζεται από το PISA. Ο διάλογος που ακολούθησε με τη συμμετοχή των μαθητών, ενίσχυσε την ικανότητά μας αντιμετώπισης διαφορετικών πολιτισμών με σκοπό την αποτελεσματική αλληλεπίδραση, δράση για τη συλλογική ευημερία και τη βιώσιμη ανάπτυξη, προσθέτοντας ένα ακόμη κομμάτι στην αποτελεσματική οικοδόμηση αυτής της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Οι νέες δεξιότητες που προσδιορίζονται ως παγκόσμιες δεξιότητες θα επιτρέψουν στους πολίτες, που βρίσκονται οπουδήποτε στον κόσμο, να ενεργούν ως παγκόσμιοι πολίτες, δηλαδή ικανοί να ενεργοποιήσουν την παγκόσμια δυναμική στην επίλυση τοπικών προβλημάτων από τη σκοπιά εκείνων που γνωρίζουν ότι κάθε δράση έχει απήχηση επιπτώσεις στην περιβάλλουσα και την παγκόσμια πραγματικότητα ταυτόχρονα.
Πραγματοποιήθηκε μονοήμερη επίσκεψη στη μαγευτική Νάπολη όπου πέρα από επισκέψεις και ξεναγήσεις στα αξιοθέατα (Castel Nuovo, Piazza del Plebiscito κα), είχαμε όλοι την ευκαιρία να δοκιμάσουμε την αυθεντική πίτσα μαργαρίτα στο καθιερωμένο farewell party που διοργάνωσαν για τους φιλοξενούμενους οι Ιταλοί μας εταίροι.
Την τελευταία ημέρα, πριν την αναχώρηση μας, πραγματοποιήθηκε περιήγηση στον Αρχαιολογικό Χώρο της πολυτελέστατης Πομπηίας, εκεί που ο χρόνος πάγωσε από το 79 μ.Χ. κατά τη φοβερή έκρηξη του Βεζούβιου.
Μαθητές και καθηγητές επιστρέψαμε πίσω φορτωμένοι με εικόνες και εμπειρίες από το ταξίδι πεπεισμένοι ότι ακόμη μια δραστηριότητα κινητικότητας ανέδειξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ευρωπαϊκή διάσταση της διδασκαλίας και μάθησης, την ενίσχυση της συμμετοχικότητας και συνεργασίας και τέλος της αναγνώρισης των μαθησιακών αποτελεσμάτων μαθητών και προσωπικού που παίρνουν μέρος σε τέτοια προγράμματα.