Δράσεις Ενσυναίσθησης

Ολοκληρώθηκε σήμερα Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019 η πέμπτη και τελευταία ημέρα της εκπαίδευσης των διαμεσολαβητών και κλείνει έτσι ο Α? κύκλος εκπαίδευσης για να ξαναρχίσει πάλι τον Σεπτέμβρη με την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Σήμερα το κλίμα ήταν ανάμεικτο με αυξημένη οικειότητα μεταξύ μας αφού ο πάγος έσπασε για τα καλά, χαρά και περιέργεια για τη συνέχεια αλλά και ανακούφιση που έρχεται και η ώρα να κάνουμε διακοπές. Η εκπαίδευση προχώρησε με επιπλέον διαμεσολαβήσεις και πολλούς εθελοντές να θέλουν να πειραματιστούν είτε ως διαμεσολαβητές είτε ως διαμεσολαβούμενοι και με πολύ μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Πολλά θέματα στο τραπέζι, πολλοί προβληματισμοί αλλά και ενθουσιασμός. Στη συνέχεια συζήτηση και προτάσεις για βελτίωση των παρουσιάσεων στην ολομέλεια. Αμέσως μετά για το «κλείσιμο» του Α? κύκλου ήρθε και η συμπλήρωση μικρού ερωτηματολογίου για να αποτυπώσουμε τις εντυπώσεις μας για τις πέντε αυτές ενδιαφέρουσες μέρες εκπαίδευσης.

ΦΩΤΟ 1: ΩΡΑ ΠΕΡΙΣΥΛΛΟΓΗΣ - ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ - ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Δεν ξεχάσαμε φυσικά να δώσουμε τη δέσμευση ότι θα ξαναβρεθούμε το Σεπτέμβριο, και τέλος αποχαιρετισμοί και φιλιά. Και λίγο πριν το τελευταίο αντίο για το καλοκαίρι η αποχαιρετιστήρια φωτογραφία με τους τίτλους μνήμης στο χέρι για να θυμόμαστε την εμπειρία που μοιραστήκαμε.

 

ΦΩΤΟ 2: Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ? ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ : Μπροστά με το άσπρο φόρεμα η εκπαιδεύτριά μας, η κυρία Αμπαζή Ψυχολόγος από το Κέντρο Πρόληψης Φάρος και δίπλα της η κυρία Κομνιανού. Πίσω δεξιά ο κύριος Ζαχαρούλης η κυρία Νικολαίδου, η κυρία Κουμούτση και η κυρία Παπαδοπούλου. Από την άλλη πλευρά η κυρία Σωτηριάδου και μας λείπει η κυρία Βαρίκου. Γύρω γύρω τα παιδιά μας και από τα τρία σχολεία με τους τίτλους στο χέρι που θα λειτουργήσουν ως διαμεσολαβητές.

 

ΣΥΝΟΨΗ - Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:

Γιατί Σχολική Διαμεσολάβηση;

Η Σχολική Διαμεσολάβηση είναι μια μορφή Επανορθωτικής Δικαιοσύνης (Restorative Justice) και άρχισε να εφαρμόζεται πριν σαράντα χρόνια για πρώτη φορά κυρίως στην Αμερική και τον Καναδά. Η βασική αρχή της Επανορθωτικής Δικαιοσύνης είναι ότι φέρνει σε επικοινωνία τα θύματα μιας σύγκρουσης με τους θύτες, επιτρέποντας σε κάθε μία από τις δύο πλευρές που επηρεάστηκαν, να αναλάβουν ένα ρόλο στην αποκατάσταση της βλάβης και να αναζητήσουν μια θετική λύση.

 

 

ΦΩΤΟ 3: ΩΡΑ ΓΙΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ

 

 

Πως υποστηρίζεται η Σχολική Διαμεσολάβηση στο σχολείο;

Το σχολείο χρειάζεται να εντάξει στο πλαίσιο του τέσσερα βασικά στοιχεία : α) Ένα πρόγραμμα Σχολικής Διαμεσολάβησης, β) Μια ομάδα μαθητών και μαθητριών που θα εκπαιδευτούν και θα λειτουργούν ως διαμεσολαβητές, γ) Μια ομάδα εκπαιδευτικών που θα εκπαιδεύεται μαζί με τους μαθητές και θα προσφέρει τη μέγιστη υποστήριξη στην εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης στο σχολείο και δ) Εξιδεικευμένα άτομα ή άτομο που θα εκπαιδεύει τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.

ΦΩΤΟ 4: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ ΕΝ ΕΞΕΛΙΞΕΙ

 

Ποια είναι τα οφέλη για το σχολείο;

Ενδυναμώνει το υπάρχον σχολικό σύστημα με την προσθήκη μη πειθαρχικών συνεργατικών συστημάτων στην διαχείριση συγκρούσεων δίνοντας σχετική αυτονομία στους μαθητές να διαχειρίζονται μόνοι τους καυγάδες και τις συγκρούσεις τους. Προλαμβάνει και μειώνει τη σχολική βία στο σχολείο.

 

Ποια είναι τα οφέλη για τους εκπαιδευτικούς;

Κυρίως απαλλάσσει την Διεύθυνση και τους εκπαιδευτικούς από τον άχαρο ρόλο του τιμωρού.

 

Ποια είναι τα οφέλη για τους μαθητές;

Εκπαιδεύονται να γίνουν υπεύθυνα άτομα και να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους.

Τι κερδίσαμε από τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα τις πέντε αυτές μέρες εκπαίδευσης;

Γνωριστήκαμε καλύτερα, είδαμε τους εαυτούς μας σε διαφορετικούς ρόλους και ξαφνιαστήκαμε ευχάριστα και κάναμε καινούργιους φίλους και φίλες.

 

ΦΩΤΟ 5: ΧΑΛΑΡΑ ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

 

Μάθαμε πολλά καινούργια πράγματα για θέματα που αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα στη ζωή μας και στο σχολείο όπως οι συγκρούσεις και οι εντάσεις και πώς να τις διαχειριζόμαστε, αλλά και οι ρόλοι που παίζουμε.

Μάθαμε για τη διαμεσολάβηση και πειραματιστήκαμε με ενθουσιασμό στα βήματα και στην πράξη.

ΦΩΤΟ 6: ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΟΛΟΙ-ΒΗΜΑΤΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ

 

Συζητήσαμε για τη βία στο σχολείο πώς συμβαίνει, που και πότε και τι κάνουμε γι 'αυτό και συνεργαστήκαμε όλοι μαζί για να βρούμε εναλλακτικές λύσεις.

Αναρωτηθήκαμε πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι στο κάθε ένα μας να δεχτούμε το διαφορετικό.

 

ΦΩΤΟ 7: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ

 

Παίξαμε πολλά παιχνίδια και αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να κινηθούμε μέσα στο χώρο, να εξοικειωθούμε με την κίνηση του σώματος, τις εκφράσεις του προσώπου μας και την βλεμματική επαφή με τους άλλους γύρω μας.

ΦΩΤΟ 8: ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΧΩΡΟ -ΒΛΕΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΑΦΗ

 

Μάθαμε να μιλάμε και να ακούμε χωρίς να διακόπτουμε ο ένας τον άλλο περιμένοντας με σεβασμό σε αυτόν που μιλάει μέχρι να έρθει η σειρά μας.

Είδαμε ότι ο διάλογος και τα επιχειρήματα είναι πολύ πιο αποτελεσματικός τρόπος από τις φωνές ή την αποξένωση.

Μάθαμε να ακούμε με προσοχή και να παρατηρούμε περισσότερες λεπτομέρειες στον συνομιλητή μας και παρατηρήσαμε τη γλώσσα του σώματος.

 

ΦΩΤΟ 9: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΑΝΑ ΔΥΟ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ

 

Ανταλλάξαμε απόψεις και αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να εκφράσουμε τα συναισθήματα και τις γνώμες μας και να τις υποστηρίξουμε.

Ανοίξαμε τις καρδιές μας και μοιραστήκαμε πράγματα για τα ενδιαφέροντα μας και τον εαυτό μας και διαπιστώσαμε ότι όλοι οι άνθρωποι έχουμε πολλά κοινά και ίδια προβλήματα.

Γίναμε δημιουργικοί ζωγραφίζοντας αυτά που βιώναμε και γράψαμε τις σκέψεις μας και τα συναισθήματά μας για τη συνεργασία στο σχολείο, την αλληλεγγύη, το θάρρος να βοηθούμε τον πιο αδύναμο από μας, το θάρρος να μιλάμε όταν κάτι μας ενοχλεί, την εμπιστοσύνη, την ενσυναίσθηση, την αποδοχή.

ΦΩΤΟ 10: Ο ΤΟΙΧΟΣ ΜΑΣ

 

ΦΩΤΟ 11: ΤΟ ΚΟΛΑΖ ΜΑΣ

Είναι τόσα πολλά ακόμη αυτά που ζήσαμε που θα χρειαζόμασταν σελίδες. Ότι βιώσαμε το σίγουρο είναι ότι έκανε τη ζωή μας πιο όμορφη και πιο ενδιαφέρουσα και θα μας φανεί χρήσιμο σε όλες μας τις σχέσεις.

Ήρθε η ώρα να αποχαιρετιστούμε έως τον Σεπτέμβρη. Μέχρι τότε όμως έχουμε ένα καλοκαίρι να ζήσουμε και αυτό δεν το χάνουμε με τίποτα,

Καλό καλοκαίρι.

 

ΦΩΤΟ 12: ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Ευχαριστούμε τις Διευθύνσεις των σχολείων μας, όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα Σχολικής Διαμεσολάβησης εκπαιδευτικούς και μαθητές και ιδιαίτερα την κυρία Αμπαζή και το Κέντρο Πρόληψης Φάρος.

                                                        ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΡΙΟ ??????????

 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΡΟΠΗ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ : ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ? ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΡΟΠΗ

ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ ΚΑΙ ΣΤΟ FB:

Σάμος Empathy project- Δράσεις Ενσυναίσθησης

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Κέντρο Πρόληψης Φάρος

Σήμερα Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019 ολοκληρώθηκε σε καλό κλίμα χαράς και ενθουσιασμού και περισσότερης οικειότητας μεταξύ μας, η τέταρτη κατά σειρά ημέρα εκπαίδευσης των διαμεσολαβητών στην κατανόηση με βιωματικούς τρόπους, των βημάτων και κανόνων της διαδικασίας της διαμεσολάβησης. Στις τρεις προηγούμενες συναντήσεις οι διαμεσολαβητές της ομάδας μας έμαθαν μέσα από παιχνίδια συντονισμού,  βιωματικές δράσεις και συζήτηση για το διάλογο, την ενεργητική ακρόαση και καλλιέργησαν την ενσυναίσθησή τους. Εκπαιδεύονται δηλαδή σε πιο εξειδικευμένες συναισθηματικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, που είναι απαραίτητες για να πλαισιώσουν τη διαδικασία της σχολικής διαμεσολάβησης. Σήμερα με την καθοδήγηση της κυρία Αμπαζή οι διαμεσολαβητές μας πειραματίστηκαν στην τεχνική της διαμεσολάβησης, παρουσίασαν με ομάδες πέντε ατόμων  εικονικές διαμεσολαβήσεις με περιστατικά που προετοίμασαν οι ίδιοι,  ανάπτυξαν τα βήματα και τους κανόνες της διαμεσολάβησης  και συζήτησαν στην ολομέλεια τρόπους λύσης και βελτίωσης αυτών.

 

ΦΩΤΟ 1: Ώρα για δράση...... Στη διαμεσολάβηση δεν μας απασχολεί "ποιος κανόνας παραβιάστηκε, ποιος φταίει και πως θα τιμωρηθεί", αλλά εστιάζουμε στο τι συνέβη, ποιος επηρεάστηκε και πως θα επανορθωθούν οι τυχόν βλάβες.

 

 

ΦΩΤΟ 2 : Διαμελαβητές εν δράσει........ Μια μικρή βοήθεια στην αρχή για τα βήματα της διαμεσολάβησης...

ΦΩΤΟ 3: Τα βήματα της διαμεσολάβησης : Καλοσώρισμα, εθελοντική προσέλευση, διάλογος, ενσυναίσθηση, ενεργητική ακρόαση, ουδετερότητα, σεβασμός, εχεμύθεια, βρίσκουμε μια λύση μέσω κοινής συμφωνίας.

 

ΦΩΤΟ 4: Πίσω στην ολομέλεια ξανα.... Συζήτηση, προτάσεις, βελτίωση

 

Για να συνοψίσουμε

Σήμερα βιώσαμε ότι η διαμεσολάβηση στην πράξη είναι μια δυναμική και διαδραστική διαδικασία ανάμεσα σε όλες τις πλευρές. Σαν διαμεσολαβητές χρειάζεται να έχουμε οξυμένες επικοινωνιακές και συναισθηματικές δεξιότητες όπως: διάλογος, ενεργητική ακρόαση και ενσυναίσθηση. Ο στόχος μας δεν είναι να βρούμε εμείς οι διαμεσολαβητές μια λύση για την ένταση μεταξύ των εμπλεκομένων, αλλά να τους βοηθήσουμε να την βρουν μόνοι τους. Ακόμα και αν δεν τα βρουν μεταξύ τους μας ενδιαφέρει να καταλήξουν σε μια κοινή συμφωνία που θα είναι αποδεκτή και από τους δύο, ώστε να μην επαναληφθεί στο μέλλον επιθετική ή προσβλητική συμπεριφορά. Για να βοηθήσουμε σε μια τέτοια κατάληξη ακολουθούμε μια διαρθρωμένη και καλά οργανωμένη διαδικασία που έχει πλαίσιο, βήματα και κανόνες και στα οποία εκπαιδευόμαστε συνεχώς. Η διαδικασία αυτή χαρακτηρίζεται από την σχετική αυτονομία όλων στην επίλυση της σύγκρουσης, την εθελοντική συμμετοχή τόσο των διαμεσολαβητών όσο και των διαμεσολαβούμενων, την εχεμύθεια, την ουδετερότητα και την αμεροληψία, την ενεργητική ακρόαση, την ισότητα, την εξισορρόπηση δυνάμεων μεταξύ των διαφωνούντων και τον σεβασμό.

                                                                                  Συνεχίζεται ????..                                                             

Σήμερα Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019 ολοκληρώθηκε η τρίτη ημέρα της εκπαίδευσης των διαμεσολαβητών στην ενεργητική ακρόαση ως τεχνική επικοινωνία αλλά και την εισαγωγή τους στη διαδικασία των βημάτων και κανόνων της διαμεσολάβησης.

 

Ακούω αυτά που λένε ......... ή τα δικά μου;

Μίλαω ελεύθερα:

Νιώθω;

Επικοινωνώ;

Η ενεργητική ακρόαση σε αντίθεση με την παθητική ακρόαση είναι μια επικοινωνιακή ικανότητα και αφορά στον τρόπο που ένας ακροατής ακούει και έχει ως στόχο την ενίσχυση και διευκόλυνση της προσωπικής επαφής, που εφαρμόζεται είτε σε ομαδικό είτε σε διαπροσωπικό πλαίσιο. Η αξιοποίηση της ενεργητικής ακρόασης στην εκπαίδευση των διαμεσολαβητών και στη διαδικασία της σχολικής διαμεσολάβησης συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ ομιλητή και ακροατή, αποδοχή και καλύτερη κατανόηση του συνομιλητή. Σήμερα οι διαμεσολαβητές υπό την καθοδήγηση της κυρίας Ευαγγελίας Αμπάζι, χωρισμένοι σε ομάδες με τους καθηγητές τους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, αξιοποίησαν μέσω βιωματικών δράσεων τεχνικές ενεργητικής ακρόασης, που προϋποθέτουν την συμμετοχική δράση του ακροατή μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες όπως: της προσοχής, της παρατηρητικότητας, της βλεμματικής επαφής με τον συνομιλητή, της ενσυναίσθησης δηλαδή της κατανόησης των συναισθημάτων του συνομιλητή, την υποστήριξη της γλώσσας του σώματος η οποία επικοινωνεί την ετοιμότητα του ακροατή να ακούσει, την ικανότητα του ακροατή να παραμένει στο θέμα και να βοηθά τον συνομιλητή του με τις σωστές ερωτήσεις και το σεβασμό του χρόνου που χρειάζεται ο ομιλητής για να αναπτύξει τις απόψεις του και τα συναισθήματά του. Τέλος η σημερινή εκπαίδευση των διαμεσολαβητών ολοκληρώθηκε με την εισαγωγή τους στα στάδια και τους κανόνες που διέπουν τη διαδικασία της σχολικής διαμεσολάβησης. 


 

 

 

 

Σήμερα Τρίτη 11 Ιουνίου 2019 ολοκληρώθηκε η δεύτερη μέρα εκπαίδευσης των διαμεσολαβητών.

Η ιστορία του μικρού κολιμπρί

Η μοιρασιά ξεκίνησε...και η εκπαίδευση των διαμεσολαβητών μας συνεχίζεται....
Θέμα της σημερινής μας εστίασης, η ευθύνη, οι συγκρούσεις, η αλλαγή θέασης και η ενσ
υναίσθηση...
Αφορμή για σκέψεις στάθηκε ο ινδιάνικος μύθος για το κολιμπρί ...
«Στο μεγάλο δάσος, όπου έμεναν όλα τα ζώα, άναψε φωτιά. Όταν η φωτιά ήταν μικρή, τα ζώα δεν έκαναν τίποτα για να τη σβήσουν. Ήταν πιο εύκολο για αυτά να πάνε σε κάποιο άλλο σημείο του δάσους, που δεν καιγόταν. Σιγά σιγά όμως, με τον αέρα η φωτιά φούντωσε. Τώρα το δάσος καιγόταν από άκρη σε άκρη. Τα ζώα, όταν είδαν το μέγεθος της φωτιάς, τόσο φοβήθηκαν, που τράπηκαν σε φυγή. Ο σώζων εαυτόν σωθήτο. Εκεί που όλα τα ζώα έφευγαν για να σωθούν, ο ελέφαντας, βλέπει ένα κολιμπρί, το πιο μικρό πουλί του δάσους. Κατευθύνεται προς την φωτιά και κουβαλάει στο ράμφος του, μια σταγόνα νερό.

Που πας; ρωτάει ο ελέφαντας το κολιμπρι. Όλοι φεύγουμε.

Πάω να σβήσω τη φωτιά.

Με μια σταγόνα νερό;

Κάνω αυτό που μου αναλογεί. Απαντάει το κολιμπρί και συνεχίζει το δρόμο του, προς τη φωτιά.»

Η ιστορία με το κολιμπρί, που είναι το μικρότερο πουλί στον κόσμο και το μήκος του σώματός του φτάνει μόλις τα 2,5 εκατοστά, μας θυμίζει ότι αν ο καθένας από εμάς έκανε ό,τι μπορεί (έστω και με μια στάλα δύναμη?) για να γίνει ο κόσμος καλύτερος, τότε σίγουρα η ζωή μας θα ήταν πιο γλυκιά, πιο όμορφη, πιο ουσιαστική...

 

Με διάθεση για διερεύνηση, με κέφι και χαρά ξεκίνησε στο σχολείο μας την Δευτέρα 10 Ιουλίου 2019 για 6η συνεχόμενη χρονιά,  από την κυρία Ευαγγελία Αμπαζή του     Κέντρο Πρόληψης Φάρος       η πρώτη μέρα εκπαίδευσης των διαμεσολαβητών από τις πέντε συνολικά ημέρες που θα ακολουθήσουν.
Φέτος είναι λίγο διαφορετικό από τα προηγούμενα χρόνια, καθώς στην ομάδα μας υπήρχαν και μαθητές και από τα δύο άλλα σχολεία της αυλής μας ...
Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που το 1ο και το Μουσικό Γυμνάσιο ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση καθώς και για την υποστήριξη που έχουμε από τους καθηγητές τους.
Η σχολική διαμεσολάβηση είναι μια πρακτική λύση των σχολικών συγκρούσεων και εφαρμόζεται με το διάλογο, την ενθάρρυνση και την ενεργητική ακρόαση. Αποτελεί μια μορφή ειρηνικής επίλυσης των επιθετικών συμπεριφορών, η οποία οργανώνεται και εφαρμόζεται στο σχολικό πλαίσιο, μεταξύ των μαθητών και των μαθητών, ως εναλλακτική πρακτική που αντικαθιστά το πειθαρχικό ποινικό σύστημα. Οι μαθητές οικειοποιούν την επίλυση του προβλήματος ή της διαφοράς τους και τους δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις αισθήσεις τους, καθοδηγούμενες από εκπαιδευμένους διαμεσολαβητές μέσα από μια σειρά βημάτων, ώστε να βρουν το δικό τους δρόμο για την επίλυση των προβλημάτων τους ...
Ελπίζουμε πειραματικές ή η σύμπραξη των τριών σχολείων να επιτύχει και να επεκταθεί ...

 

 

Page 1 of 2

Πρόσφατα άρθρα

© 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΑΜΟΥ