Διάκριση για το 2ο Γυμνάσιο Σάμου στον 1ο Περιφερειακό Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

Το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προωθεί τη διδασκαλία του Προγραμματισμού και της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Για το Γυμνάσιο σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες για τη διδασκαλία της Πληροφορικής για το 2016-2017 προβλέπεται ο άξονας «Διερευνώ και λύνω προβλήματα ? Προγραμματίζω υπολογιστικές συσκευές και ρομποτικά συστήματα» και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Όπως αναφέρεται στις οδηγίες του Υπ. Παιδείας, η συγγραφή κώδικα και ο προγραμματισμός υπολογιστών συνδέεται άμεσα με την Υπολογιστική Σκέψη και αποσκοπεί στην καλλιέργεια και ανάπτυξη ικανοτήτων Υπολογιστικής Σκέψης όπως είναι η επίλυση προβλήματος και ο σχεδιασμός συστημάτων.

Η ομάδα εν ώρα εργασίας

mathimata4

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική είναι ένα νέο σχετικά εργαλείο διδακτικής προσέγγισης μαθημάτων που σχετίζονται με τις επιστήμες, την πληροφορική, τη μηχανική, τη τέχνη κ.λπ., και συνδυάζει στοιχεία ανάπτυξης λογισμικού, τεχνητής νοημοσύνης, μηχανολογίας, μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς κ.λπ. συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης, της δημιουργικότητας και άλλων δεξιοτήτων, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να προσεγγίσουν με ελκυστικό τρόπο τα γνωστικά αντικείμενα του σχολείου.

mathimata2

Το Σχολείο μας εφέτος ήδη από τον Νοέμβριο είχε βάλει ως στόχο να μπορέσει να συμμετάσχει για 1η φορά στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής αποκλειστικά για μαθητές του Γυμνασίου, που διοργανώνει κάθε έτος ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός WRO Hellas. Περισσότερα: http://wrohellas.gr

Ο Πανελλήνιος αυτός Διαγωνισμός διεξάγεται στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας του οργανισμού της διάδοσης της νέας εκπαιδευτική μεθόδου STEM (Science ? Technology ? Engineering ? Mathematics) στον τρόπο διδασκαλίας και εκπαίδευσης και πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Όμως επειδή ως Σχολείο δεν διαθέταμε τον απαραίτητο εξοπλισμό έγιναν συντονισμένες ενέργειες και τελικά καταφέραμε να αποκτήσουμε ένα εκπαιδευτικό κιτ Lego Mindstorms αλλά αρκετά αργά περί τα τέλη Ιανουαρίου. Παρόλο το ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο, καταφέραμε σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα, δηλαδή μέσα σε 1 μήνα να μάθουμε τα βασικά, να υλοποιήσουμε μια LEGO κατασκευή που επιλύει τη φετινή πρόκληση του διαγωνισμού και να την προγραμματίσουμε κατάλληλα. Όλες οι συναντήσεις μας έγιναν εκτός ωρών Σχολείου σε εθελοντική πάντα βάση καθώς στα πλαίσια του μαθήματος της Πληροφορικής ο διαθέσιμος χρόνος διδασκαλίας είναι ιδιαίτερα περιορισμένος, αφού αυτό είναι μονόωρο μάθημα και δεν επαρκεί.

Η αλήθεια είναι ότι εφέτος η ομάδα ρομποτικής μας είχε ήδη ξεκινήσει αρκετά νωρίς να εργάζεται σε διάφορα projects όπως την κατασκευή του υποβρυχίου Hydrobot του Ιδρύματος Ευγενίδου και μετέπειτα στον Python προγραμματισμό σε Raspberry Pi με Sense Hat στα πλαίσια του Διαστημικού Προγράμματος Astro Pi της ESA. Έτσι ήταν σε καλή φόρμα όταν παρέλαβε το κιτ ρομποτικής Lego Mindstorms EV3. Για την προώθηση των δράσεων αυτών και τον καλύτερο συντονισμό των συναντήσεών μας δημιουργήθηκε η ομάδα Facebook «Εργαστήριο Πληροφορικής 2ου Γυμνασίου Σάμου» https://www.facebook.com/groups/samosrobotics/

Μέλη της ομάδας με τον προπονητή τους Μπαρέκο Βασίλη

mathimata3

Παρότι αρκετοί μαθητές συμμετείχαν στις συναντήσεις, λόγου του περιορισμού που θέτει η WRO και ειδικά για τον Διαγωνισμό έπρεπε να περιοριστούμε σε μόνο 3 μέλη. Επιλέχτηκαν οι μαθητές Βογιατζής Δημήτρης της Γ τάξης και Βασιλειάς Παναγιώτης και Παπαθεοφάνους Θέμος της Β τάξης οι οποίοι κάποιοι είχαν και από πριν μια εμπειρία με τα Lego Mindstorms αλλά και με το σκεπτικό ότι στους μαθητές της Α τάξης θα δοθεί ανάλογη δυνατότητα να συμμετάσχουν του χρόνου. Ειδικά αυτή η τριάδα μαθητών χρειάστηκε να αφιερώσουν αρκετές ώρες από τον ελεύθερο χρόνο τους για αυτή την επιτυχία.

Το Σάββατο 4 Μαρτίου λοιπόν το 2ο Γυμνάσιο Σάμου συμμετείχε με την Ομάδα Ρομποτικής του σε διαγωνιστική παρουσίαση στα πλαίσια του 1ου Περιφερειακού Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για μαθητές Γυμνασίου που έγινε μέσω Skype, όπου συμμετείχαν και ομάδες από τη Μυτιλήνη και τη Χίο.

Η ομάδα του Διαγωνισμού

1

Αντικείμενο της φετινής πρόκλησης είναι κατασκευή ρομπότ Lego Mindstorms που αυτόνομα να ακολουθήσει πιστά τη διαδρομή μαύρης γραμμής πάνω στην πίστα της «πορείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου», ξεκινώντας και τερματίζοντας μέσα στο τετράγωνο εκκίνησης/τερματισμού.

Επιπρόσθετα η κατασκευή που ζητείται πρέπει να έχει μηχανισμό που θα μεταφέρει μια πλαστική μπάλα, την οποία θα εκσφενδονίζει σε συγκεκριμένη θέση προκειμένου αυτή να περάσει μέσα από την Πύλη της Περσέπολης. Η 2η δοκιμασία είναι ο Γόρδιος Δεσμός, μια κατασκευή σε συγκεκριμένη θέση που προστατεύεται από τείχος και την οποία πρέπει το ρομποτ να ρίχνει κάτω χωρίς επαφή με το προστατευτικό αυτό τείχος.

Η φετινή πίστα

pista

Η ομάδα μας έδωσε λύση στο πρόβλημα αυτό και πέτυχε γρήγορο χρόνο γύρου, πήρε έτσι το εισιτήριο-πρόκριση για συμμετοχή της στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπ/κής Ρομποτικής που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 18 Μαρτίου 2017 (στο ΟΑΚΑ Αίθ. Κασιμάτης). Επίσης από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου προκρίθηκε και η Ανεξάρτητη ομάδα ρομποτικής Χίου (Βενέτικο) με την οποία είχαμε ισοβαθμία.

Δείτε το ακόλουθο βίντεο με την ενδεικτική μας λύση

 

Στα τεχνικά ζητήματα, η ρομποτική κατασκευή της ομάδας μας ως αισθητήρες χρησιμοποιεί: γυροσκόπιο για πιο ακριβή στριψίματα, και 3 αισθητήρες φωτός. Οι δύο εξ? αυτών χρησιμοποιούνται για την ακολουθία της μαύρης γραμμής και ο τρίτος για τον εντοπισμό των κάθετων διασταυρώσεων. Ο αλγόριθμος που προγραμματίστηκε χωρίζει την πίστα πρόκλησης σε τμήματα, ώστε σε κάθε τμήμα το ρομποτ να κινείται πιο γρήγορα χρησιμοποιώντας διαφορετικές ρυθμίσεις.

Δείτε το βίντεο με το Ψηφιακό μοντέλο της κατασκευής μας

 

 

Οι επιτροπές του Περιφερειακού Διαγωνισμού ήταν:

Η Επιστημονική Επιτροπή

Θεοφανέλλης Τιμολέων, Σχ. Σύμβουλος Πληροφορικής ΠΕ19 Β. Αιγαίου & Δωδεκανήσου.

Χατζηπαρασκευάς Ευριπίδης, εκπαιδευτικός  ΠΕ19 - Διευθυντής στο 3ο ΓΕΛ Μυτιλήνης.

Τριχόπουλος Γιώργος, εκπαιδευτικός  ΠΕ20 - Υπεύθυνος ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ Μυτιλήνης.

Κοντέλλης Γιώργος, εκπαιδευτικός  ΠΕ04 στο 3ο ΓΕΛ Μυτιλήνης.

Λασκαρίδης Ιγνάτης, εκπαιδευτικός  ΠΕ14.04 στο Γυμνάσιο Θερμής.

Οργανωτική επιτροπή

Θεοφανέλλης Τιμολέων, Σχ. Σύμβουλος Πληροφορικής ΠΕ19 Β. Αιγαίου & Δωδεκανήσου.

Σαμοθρακή Ισμήνη, εκπαιδευτικός ΠΕ06 - αποσπασμένη στο ΠΕΚ Μυτιλήνης.

 

Ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας της καινοτομίας. Η εξέλιξη της τεχνολογίας και η ενσωμάτωσή της σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα, είναι οι παράγοντες ανάπτυξης που θα αναδειχθούν τα επόμενα χρόνια. Η νεολαία μας έχει μοναδικό ταλέντο και το αποδεικνύει καθημερινά. Η πρωτοβουλία αυτή έχει ως στόχο να δώσει την ευκαιρία σε μαθητές και καθηγητές, να αναπτύξουν το ταλέντο, τη φαντασία και τις τεχνολογικές και επιστημονικές τους δεξιότητες, εφαρμόζοντας και κατασκευάζοντας μια ολοκληρωμένη ρομποτική κατασκευή-μοντέλο. Επιπλέον, οι καθηγητές και οι μαθητές σχηματίζοντας ομάδες, μαθαίνουν να επικοινωνούν και να συνεργάζονται με σκοπό τη δημιουργική επίλυση ποικίλων προβλημάτων, την ανακαλυπτική-διερευνητική μάθηση, τη δημιουργική εμπλοκή των εκπαιδευομένων στην ανακάλυψη της λύσης, κάνοντας χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.

 

Συγχαίρουμε όλα τα παιδιά που συμμετέχουν όπως και στους γονείς τους που τα υποστηρίζουν σε αυτές τις αξιέπαινες προσπάθειες.

Ευελπιστούμε ότι του χρόνου θα έχουμε περισσότερο εξοπλισμό ώστε να μπορέσουν να συμμετάσχουν και περισσότερες ομάδες μας!

Ευχαριστούμε την Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Σάμου κα Ξύδη Μαρία και την Πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων κα Ράνια Παπαγεωργίου που στήριξαν και στηρίζουν αυτή μας την προσπάθεια.

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την αεροπορική εταιρεία AEGEAN η οποία ανταποκρίθηκε στην πρότασή μας και μας προσφέρει 5 εισιτήρια Οικονομικής Θέσης για Σάμο-Αθήνα-Σάμο, για τις ανάγκες μετακίνησης των συνοδών καθηγητών και των μαθητών.

aegean sm

Ευχαριστούμε επίσης τους κ. Τούρλο Ιωάννη και κ. Τσατσαρώνη Κωσταντινο της Οργανωτικής Επιτροπής του Περιφερειακού Διαγωνισμού Ρομποτικής για την Αττική για τις χρήσιμες συμβουλές τους και οδηγίες προγραμματισμού που παρέχουν προς τους προπονητές των ομάδων.