Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

Εφέτος το πρόγραμμα STEMpowering Youth ήρθε για 1η φορά στη Σάμο και ολοκληρώθηκε με επιτυχία στο Σχολείο μας.

stemyouth poster

Το παρακολούθησαν μαθητές του 2ου Γυμνασίου Σάμου με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών κ Μπαρέκου Βασίλη (Πληροφορικός) και κας Παπαδοπούλου Μερόπης (Φυσικός). Πραγματικά μας άφησε με τις καλύτερες εντυπώσεις!

Μέσα από το πρόγραμμα αυτό επιτυγχάνουμε την ενδυνάμωση των νέων σε σημαντικές δεξιότητες όπως είναι η έρευνα, η κριτική σκέψη, η επικοινωνία και η δημιουργικότητα, αφού η εκπαίδευση βασίζεται στην ομαδοσυνεργατικότητα και την βιωματική μάθηση. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με ψηφιακά διδακτικά εργαλεία, βιωματικές δραστηριότητες και κατασκευές. 

Κατασκευή πυραμίδας για προβολή 3D ολογραμμάτων

wk1

 

To STEMpowering Youth είναι ένα εξωσχολικό πρόγραμμα που πραγματοποιείται 2 φορές τον χρόνο σε απομακρυσμένες περιοχές της επαρχίας. Έχει υλοποιηθεί στη Θράκη (Ορεστιάδα, Διδυμότειχο, Κομοτηνή, Ξάνθη) και Δωδεκάνησα (Ρόδος, Κως, Κάλυμνος, Πάτμος). Στον 3ο κύκλο που ενταχθήκαμε, είναι επιπροσθέτως η Κρήτη, οι Λειψοί, η Λέρος, η Σάμος, η Μυτιλήνη και ο Ίασμος Ροδόπης.

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιείται από τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό «Επιστήμη Επικοινωνία - SciCo» με την επιμέλεια της Ελληνογερμανικής Αγωγής και την χρηματοδότηση τoυ Ιδρύματος Vodafone.

Τριπλευρισμός με GPS για εύρεση της θέσης

wk4map

 

Στα πλαίσια του προγράμματος ο συντονιστής εκπαιδευτικός κ Μπαρέκος παρακολούθησε σχετική επιμόρφωση στις 10 & 11 Φεβρουαρίου 2018 στην Αθήνα στις εγκαταστάσεις της SciCo και της Ελληνογερμανικής Αγωγής.

Στις εβδομαδιαίες συναντήσεις μας, μελετήσαμε το Νερό, τους Σεισμούς, το GPS, θέματα Αστρονομίας και ασχοληθήκαμε με προγραμματισμό στον ελεγκτή Arduino. Χρησιμοποιήσαμε απλά υλικά αλλά και ψηφιακά σενάρια για να ερμηνεύσουμε & διερευνήσουμε σύνθετα ζητήματα.

Ψηφιακό Πλανητάριο Stellarium

Stellarium

 

Δείτε περισσότερο υλικό από τις Δραστηριότητες.

Εβδομάδα 2 με Θέμα το Νερό
Έγιναν πειράματα Διάθλασης φωτός, Αγωγιμότητας του νερού, Επιφανειακής τάσης, Διάχυσης, Εξάτμισης, Καθαρισμού νερού με Ηλιακό Αποστακτήρα και αυτοσχέδια Φίλτρα νερού.


Εβδομάδα 3 με Θέμα τους Σεισμούς
Μάθαμε για τη γένεση των σεισμών, πως να βρίσκουμε το επίκεντρο από σεισμικά δεδομένα, μελετήσαμε τα εγκάρσια και διαμήκη κύματα και φτιάξαμε δικές μας κατασκευές των οποίων εξετάσαμε την αντοχή τους σε σεισμό.

 

Εβδομάδα 4 με Θέμα το GPS
Μάθαμε για τον τρόπο λειτουργίας του GPS, τις τροχιές των δορυφόρων και τον τριπλευρισμό ως τεχνική εύρεσης της θέσης μας. Διασκεδάσαμε με εφαρμογές εύρεσης της θέσης μας με Google Maps και παίξαμε Κυνήγι Θησαυρού με GPS.

wk4

 

Εβδομάδες 5 και 6 με Θέμα την Αστρονομία
Μάθαμε για τον Γαλιλαίο τις εφευρέσεις του και τις παρατηρήσεις του. Κατασκευάσαμε από χαρτόνι το τηλεσκόπιο του Γαλιλαίου και παρατηρήσαμε στο ψηφιακό πλανητάριο Stellarium Τα φεγγάρια του Δία. Μελετήθηκε η κίνηση των δορυφόρων και έγιναν υπολογισμοί της περιόδου.

telescopes

Ασχοληθήκαμε με το μοντέλο του Ηλιακού μας Συστήματος και τις Φάσεις της Σελήνης.

 

Εβδομάδες 7 και 8 με Θέμα Κατασκευές με Arduino
Παρουσιάστηκε ο μικροελεγκτής Arduino Uno και έγιναν διάφορα απλά κυκλώματα όπως Φανάρια Κυκλοφορίας, Λαμπάκι Νυκτός, Σύστημα υποβοήθησης Παρκαρίσματος με αισθητήρα απόστασης κα.

Our Circuits

 

Στο τέλος του κύκλου οι μαθητές σε ομάδες έκαναν έρευνα για να φτιάξουν μια δική τους κατασκευή με σκοπό να λύσουν ένα πραγματικό πρόβλημα της τοπικής κοινωνίας. Έτσι οι μικροί εφευρέτες έμαθαν τα βήματα που ακολουθεί ένας ερευνητής για την υλοποίηση μιας ιδέας!

Δείτε τις κατασκευές μας!

Κατασκευή Ρετρό Arcade Παιχνιδομηχανής με Raspberry Pi

 Σελίδα project: http://portal.opendiscoveryspace.eu/en/osos-project/kataskeyi-retro-arcade-paihnidomihanis-me-raspberry-pi-samos-850180

 

Μετεωρολογικός Σταθμός μέτρησης εσωτερικής εξωτερικής θερμοκρασίας ? υγρασίας και ανέμου

Σελίδα project: http://portal.opendiscoveryspace.eu/en/osos-project/meteorologikos-stathmos-me-arduino-samos-850187

 

Αυτόνομο Όχημα Περισυλλογής Απορριμάτων

Σελίδα project: http://portal.opendiscoveryspace.eu/en/osos-project/ohima-syllogis-aporrimmaton-me-arduino-samos-850569

 

Εκτός του εξωσχολικού προγράμματος, συμμετείχαμε και στο πιλοτικό ενδοσχολικό μοντέλο που υποστηρίζει τα σχολικά μαθήματα της Πληροφορικής & της Φυσικής Γυμνασίου. Έτσι για να διευκολυνθεί το έργο του εκπαιδευτικού μας παραχωρήθηκαν Πακέτα Υλικών με εξοπλισμό ρομποτικής με Arduino για το μάθημα της Πληροφορικής και εργαστηριακός εξοπλισμός για το μάθημα της Φυσικής.

arduinodemo

Το πρόγραμμα «STEMpowering Youth» θα υλοποιείται στα πλαίσια του ευρωπαϊκού έργου H2020 «Open Schools for Open Societies - OSOS» (Ένα Ανοιχτό σχολείο σε μια Ανοιχτή κοινωνία) από τον Σεπτέμβριο του 2018. Εθνικός συντονιστής του έργου OSOS για την Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Αντικείμενο του έργου Η2020 είναι η προετοιμασία της εισαγωγής της καινοτομίας του «Ανοιχτού σχολείου», με βασικό άξονα τις φυσικές επιστήμες και τα αντικείμενα του STEM (Science Technology Engineering Mathematics) σε θεματικές που συνδέονται με σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.

Ευχαριστούμε θερμά τη Διευθύντρια του Σχολείου μας που ευγενικά μας διέθεσε αίθουσες Εργαστηρίων για τις συναντήσεις μας και φυσικά τον οργανισμό SciCo για την υλικοτεχνική υποστήριξη και τη δυνατότητα που μας παρείχε να συμμετάσχουμε σε ένα τόσο ενδιαφέρον Πρόγραμμα.

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε εφέτος στο Σχολείο μας «Το Πείραμα του Ερατοσθένη» που δίνει την ευκαιρία σε μαθητές από σχολεία όλης της Ελλάδας να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης επαναλαμβάνοντας το διάσημο πείραμα του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Ερατοσθένη. Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του πειράματος, ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες.

 eratosth2018a

Το πείραμα αυτό συνηθίζεται να πραγματοποιείται κάθε χρόνο σε Σχολεία διαφόρων χωρών κατά την εαρινή ισημερία (20 Μαρτίου) που σηματοδοτεί την αρχή της άνοιξης. Την ημέρα αυτή ο Ήλιος βρίσκεται κάθετα πάνω από τον ισημερινό της Γης και η διάρκεια της ημέρας είναι περίπου ίση με της νύχτας.

Εφέτος, σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του Υπ. Παιδείας, η Ελληνογερμανική Αγωγή, στο πλαίσιο του Έτους Μαθηματικών 2018, σε συνεργασία με την Ελληνική
Μαθηματική Εταιρία και με τη συνδρομή του Περιφερειακού Γραφείου της UNESCO για την Επιστήμη και τον Πολιτισμό στην Ευρώπη, διοργανώνει την εκπαιδευτική δράση
«Το Πείραμα του Ερατοσθένη στη σχολική τάξη» στις 21 Μαρτίου 2018.

Πολύ χρήσιμο για το Πείραμα είναι το σχετικό υλικό στο site Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.

Οι 3 ομάδες του Σχολείου στερέωσαν κάθετα τη ράβδο τους στο προαύλιο, την ώρα που ο Ήλιος μεσουρανεί, και μέτρησαν το μήκος της σκιάς με όσο μεγαλύτερη ακρίβεια. Έπειτα σχεδιάζοντας το ορθογώνιο τρίγωνο στο χαρτί μπορούσαν να μετρήσουν την τιμή της γωνίας φ με το μοιρογνωμόνιό τους ή να το υπολογίσουν με την εφαπτομένη της γωνίας και χρήση τριγωνομετρικών αριθμών.

Αυτή η γωνία φ του τριγώνου είναι ίση με την επίκεντρη φ, που έχει την κορυφή της στο κέντρο της Γης, ως "εντός εναλλάξ" γωνίες.

eratosthenes

Ο Ερατοσθένης (3ος π.Χ. αιώνας) για να υπολογίσει την ακτίνα και το μήκος της περιφέρειάς της Γης, έπρεπε να γνωρίζει την απόσταση των 2 πόλεων του πειράματος: της Αλεξάνδρειας και της Συήνης (σημερινό Ασσουάν). Φημολογείται ότι μίσθωσε ειδικούς βηματιστές για τη μέτρησή της, οι οποίοι του έδωσαν τιμή απόστασης 800 Km!

Εμείς χρησιμοποιήσαμε νέες τεχνολογίες, όπως Χάρτες της Google για να βρούμε τις συντεταγμένες της τοποθεσίας μας (γεωγραφικό πλάτος & μήκος) και έπειτα με βάση τις συντεταγμένες του Ισημερινού να μας υπολογίσει η εφαρμογή την απόσταση. Το Σχολείο μας απέχει 4147 Km από τον Ισημερινό!

distance

Για περισσότερη αυτοματοποίηση στην επεξεργασία των δεδομένων, βοήθησαν τα Υπολογιστικά Φύλλα.

Νικητής των μετρήσεων αναδείχτηκε η ομάδα με το χάρτινο ρολό! Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε το φύλλο που χρησιμοποιήθηκε για τους υπολογισμούς.

calcs

Ευχόμαστε του χρόνου να επαναλάβουμε το πείραμα με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια.

eratosth2018b

 

Το 2ο Γυμνάσιο Σάμου είναι ανάμεσα στα 25 Γυμνάσια της επικράτειας που επιλέχθηκαν για συμμετοχή στην eTwinning δράση για το STEM.

Ο σκοπός της δράσης είναι η εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική με τη συναρπαστική εκμάθηση της Φυσικής, της Τεχνολογίας, των Μαθηματικών και της Μηχανικής (STEM), πρακτικά χωρίς θεωρίες και περιττή ορολογία, και  μεθόδων ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα ανάπτυξης δεξιοτήτων εφευρετικότητας , αλγοριθμικών & προγραμματιστικών προτύπων και επίδειξης ομαδικού πνεύματος. Το έργο υλοποιείται από την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning.

Το Σχολείο μας ήδη έλαβε σχετικό εξοπλισμό και προχώρησε στη δέσμευση του έργου, δηλαδή την εγγραφή ενός Ευρωπαϊκού Έργου eTwinning προσανατολισμένο στο STEM με αξιοποίηση του εξοπλισμού, τουλάχιστον εξάμηνης διάρκειας. Οι εκπαιδευτικοί που υλοποιούν τη δράση είναι η κα Παπαδοπούλου Μερόπη (Φυσικός) και ο κ Μπαρέκος Βασίλης (Πληροφορικός).

Ο εξοπλισμός που μας παραχωρήθηκε είναι το πακέτο Gigo S4A Programming Bricks που δίνει στους μικρούς δημιουργούς τη δυνατότητα να κατασκευάσουν ρομποτικά μοντέλα μηχανών της καθημερινότητας, καθώς και εξειδικευμένων μηχανών που αξιοποιούνται σε πραγματικές επιστημονικές έρευνες. Αξιοποιεί αισθητήρες φωτός, υπερύθρων, σερβομοτέρ περιστροφής 360° & και 180° καθώς και ένα κουτί ελέγχου συμβατό με Arduino Leonardo το οποίο συνδέεται με τον Η/Υ. Τα δομικά στοιχεία που περιλαμβάνονται, δίνουν τη δυνατότητα κατασκευής μιας πληθώρας μοντέλων όπως ρομποτικά οχήματα 2 τροχών και άλλες κατασκευές που περιγράφονται στον εκπαιδευτικό οδηγό. Το γραφικό προγραμματιστικό περιβάλλον είναι συμβατό με το S4A (Scratch for Adruino) που μπορεί εύκολα να αξιοποιηθεί από παιδιά νεαρής ηλικίας.

gigo s4a

gigo s4a in gigo s4a inside

sample

Το eTwinning είναι η κοινότητα των σχολείων της Ευρώπης.
Προσφέρει μία πλατφόρμα για το προσωπικό (εκπαιδευτικούς, διευθυντές, βιβλιοθηκάριους, κ.λ.π.) που εργάζεται σε σχολεία των συμμετεχόντων Eυρωπαϊκών χωρών, για να επικοινωνούν, να συνεργάζονται, να διεξάγουν έργα, να μοιράζονται και, με λίγα λόγια, να αισθάνονται και να αποτελούν μέρος της πιο συναρπαστικής κοινότητας μάθησης.

Ευχαριστούμε θερμά τον μη κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas

για την ανταπόκρισή του σε σχετικό μας αίτημα για χορήγηση εξοπλισμού εκπαιδευτικής ρομποτικής LEGO Mindstorms Education EV3.

Ιδιαίτερα ευχαριστούμε το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για την δωρεά του αυτή, η οποία περιλαμβάνει την παροχή κιτ εξοπλισμού σε πλέον των 100 δημόσιων σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα καθώς και στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών μέσα από δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης. Μέχρι στιγμής, από τα σεμινάρια του WRO Hellas έχουν ωφεληθεί περισσότεροι από 2000 εκπαιδευτικοί. Η κατάρτιση των εκπαιδευτικών αποτελεί μία διαρκή διαδικασία, η οποία συμπληρώνεται με τον εφοδιασμό τους με πρωτότυπο εκπαιδευτικό περιεχόμενο.

Τη σχολική χρονιά 2017-2018 ο WRO Hellas κλείνει 10 χρόνια από την αρχή της λειτουργίας του με ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο στην προώθηση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στα Ελληνικά Σχολεία.

Η δωρεά του κιτ αυτού είναι ιδιαίτερα σημαντική για εμάς διότι εξοπλίζει περαιτέρω την Ομάδα Ρομποτικής του Σχολείου μας, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί και να ασχοληθεί με περισσότερα projects και δίνει τη δυνατότητα να ασχοληθούν περισσότεροι μαθητές μας. Επιπλέον, το πακέτο θα χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της ευρύτερης διδασκαλίας της εκπαιδευτικής ρομποτικής στους μαθητές μας.

lego mindstorms education ev3

wrohellas10 niarhos 1

Εμείς από την πλευρά μας:

Εργαζόμαστε και σκοπεύουμε να συμμετάσχουμε στον φετινό Πανελλήνιο Διαγωνισμό, όπως κάναμε και πέρσι.

kataskeyh

Γνωρίζουμε ότι οι μαθητές που συμμετέχουν δένονται με δυνατές φιλίες και έντονες εμπειρίες, οι εκπαιδευτικοί αφιερώνουν άπειρες ώρες για την κατάρτιση των ίδιων αλλά και για τις προπονήσεις των μαθητών τους και όλα αυτά πάντα σε εθελοντική βάση.

Βλέπουμε με αυτό τον τρόπο ότι η μάθηση μπορεί να γίνει συναρπαστική, ειδικά όταν είναι συμμετοχική, χειροπιαστή και ομαδική.

24852331 10213072871913109 4794940573168215999 n

Προσπαθούμε και ξαναπροσπαθούμε να βρούμε λύσεις στα διάφορα προβλήματα.

Στους διαγωνισμούς, ως συμμετέχοντες, συναγωνιζόμαστε πρώτα με τον εαυτό μας και αυτοαξιολογούμαστε, ώστε να γινόμαστε καλύτεροι.

Η φετινή διαγωνιστική πίστα του Γυμνασίου προσκαλεί τους μαθητές να κατασκευάσουν γρήγορα ρομπότ που θα επιλύουν προβλήματα που σχετίζονται με το ιστορικό θέμα «Βυζαντινή Αυτοκρατορία και Επικοινωνίες (Φρυκτωρίες)». Οι συμμετέχοντες και φέτος θα διαγωνισθούν πρώτα στους περιφερειακούς διαγωνισμούς. Για την κατηγορία του Γυμνασίου η κάθε ομάδα μπορεί να έχει από 2 έως 3 μαθητές.

1

Η παρακάτω φωτογραφία είναι στιγμιότυπο της ομάδας μας Samians από τον περσινό Διαγωνισμό του 2017 "Η Πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου".

samians2017

 

 

 

 

Πρόσφατα άρθρα

© 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΑΜΟΥ