Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

Στα πλαίσια των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων, πραγματοποιήθηκε στο 2ο Γυμνάσιο Σάμου κατά το σχολικό έτος 2021-2022 η δράση με θέμα «Σεξουαλική Αγωγή και Υγεία».


Συμμετείχαν 17 μαθητές του τμήματος Γ2 του Σχολείου με συντονίστρια την καθηγήτρια Χατζηιωαννίδου Πατρίτσια, Βιολόγο.


Έγιναν δράσεις και παρεμβάσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης σχετικά με τις σωματικές και συναισθηματικές αλλαγές των εφήβων με ιδιαίτερη έμφαση στη φυσιολογική ανάπτυξη, στην καλή υγεία σωματική και ψυχική.
Το υλικό που παράχθηκε αφορά ppt για τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και δημιουργήθηκε με τη συνεργασία και τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα.

Κατέβασμα Παρουσίασης

 eratosthenes22

 Το σχολείο μας με τους εκπαιδευτικούς μας κα. Παπαδοπούλου, κα. Βουγιούκα, κ. Μπαρέκο και 32 μαθητές /τριες από την Α’ και Β’ τάξη συμμετείχε στην Πανελλαδική δράση της ΠΑΝEΚΦΕ για το πείραμα του Ερατοσθένη.

 Οι μαθητές/τριες μας με ράβδους, αλφάδι και μετροταινίες μέτρησαν τη σκιά των ράβδων για να υπολογίσουν την ακτίνα της Γης.

eratosthenes22 1

Εκτελέσαμε το πείραμα κατά την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας 21/3/22 στην αυλή του σχολείου το μεσημέρι και ώρα 12:20 τότε που ο Ήλιος είναι ακριβώς πάνω από τον Ισημερινό, (Γεωγραφικό Πλάτος 0ο). Αυτή την ιδιαίτερη ημέρα στον Ισημερινό ο Ήλιος το μεσημέρι βρίσκεται στο ζενίθ. Επομένως οι ακτίνες πέφτουν κατακόρυφα και ο Ήλιος καθρεφτίζεται στον πυθμένα ενός πηγαδιού. Αν τοποθετούσαμε μία ράβδο σε μια περιοχή του Ισημερινού στις 12:20 το μεσημέρι του ίδιου γεωγραφικού μήκους με το δικό μας η ράβδος δεν θα είχε σκιά. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο περίπου 37ο Βόρεια δηλαδή στην αυλή του σχολείου μας. Εκεί οι ράβδοι μας σχηματίζουν σκιά επειδή η Γη δεν είναι επίπεδη αλλά έχει καμπυλότητα.

eratosthenes22 2

Αυτή ακριβώς ήταν και η σκέψη του Ερατοσθένη. Ο Ερατοσθένης (3ος π.Χ. αιώνας) ήταν Διευθυντής της μεγάλης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, όπου σε έναν πάπυρο διάβασε ότι το μεσημέρι της 21ης Ιουνίου (θερινό ηλιοστάσιο), στα νότια όρια της πόλης Συήνη (Ασσουάν), οι κατακόρυφοι στύλοι δεν ρίχνουν καθόλου σκιά και ο Ήλιος καθρεφτίζεται ακριβώς στον πυθμένα ενός πηγαδιού (δηλαδή, βρίσκεται στο Ζενίθ του τόπου). Ως επιστήμονας, λοιπόν, ο Ερατοσθένης διερωτήθηκε, εάν συμβαίνει το ίδιο ταυτόχρονα και σε μια άλλη πόλη πχ. στην Αλεξάνδρεια. Όμως στην Αλεξάνδρεια, κατά την ίδια μέρα και ώρα, οι κατακόρυφοι στύλοι έριχναν σκιά. Αν η Γη ήταν επίπεδη, οι κατακόρυφοι στύλοι στις δυο πόλεις θα ήταν παράλληλοι και θα έπρεπε και οι δυο να ρίχνουν σκιά. Αφού, λοιπόν, αυτό δεν είναι αλήθεια, τι μπορεί να συμβαίνει;

eratosthenes22b

Την απάντηση έδωσε ο Ερατοσθένης υποστηρίζοντας ότι η επιφάνεια της Γης δεν είναι επίπεδη αλλά σφαιρική. Αυτό το συμπέρασμα είναι, προφανώς, θεμελιώδους σημασίας και επιπλέον επέτρεψε στον Ερατοσθένη να προσδιορίσει την ακτίνα και το μήκος της περιφέρειάς της Γης. Πραγματικά, από το μήκος της σκιάς υπολογίζεται αμέσως η διαφορά των γεωγραφικών πλατών των δύο πόλεων, ίση περίπου με 7 μοίρες. Επειδή η απόσταση των δύο πόλεων ήταν γνωστή από αφηγήσεις βηματιστών και ίση περίπου με 800 Km (φημολογείται ότι ο Ερατοσθένης μίσθωσε βηματιστές για τη μέτρησή της), η περιφέρεια της Γης υπολογίστηκε ίση με 40000 Km. Αυτή είναι η σωστή απάντηση και ο Ερατοσθένης την έδωσε χρησιμοποιώντας ως μόνα εργαλεία ράβδους, μάτια, πόδια, μυαλό με απλότητα σκέψης και επινοητικότητα. Το λάθος στον υπολογισμό ήταν μόνο 2%, ένα πραγματικά αξιοσημείωτο επίτευγμα για περίπου πριν από 2,5 χιλιετίες. Άρα, ο Ερατοσθένης ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μέτρησε τις διαστάσεις του πλανήτη Γη, γι' αυτό και θεωρείται δημιουργός της μαθηματικής γεωγραφίας.

eratosthenes22 3

Αυτό λοιπό πράξαμε και εμείς. Στήσαμε τις ράβδους μας κατακόρυφα (το αλφάδι μας βοήθησε εδώ) μετρήσαμε την σκιά της ράβδου και με τη βοήθεια της τριγωνομετρίας τα παιδιά υπολόγισαν τη γωνία που σχηματίζουν οι ακτίνες του ήλιου με τη ράβδο. Αυτή η γωνία είναι ίση με το γεωγραφικό μας πλάτος με μια πόλη κάπου στο Κογκό που είναι στον Ισημερινό και έχει ίδιο γεωγραφικό μήκος με μας και αυτό συμβαίνει κατά την Εαρινή Ισημερία. Ευτυχώς δεν χρειάστηκε να προσλάβουμε βηματιστές για να υπολογίσουμε την απόσταση που αντιστοιχεί στο γεωγραφικό πλάτος μεταξύ του σχολείου μας και της πόλης στο Κογκό αλλά χρησιμοποιήσαμε τους google maps για να βρούμε ότι είναι 4177 χιλιόμετρα. Έτσι με απλές αναλογίες υπολογίσαμε ότι για τις 360ο η περίμετρος της Γης είναι 40099 χιλιόμετρα και η ακτίνα της 6385 χιλιόμετρα. Μια ενδεικτική τιμή της ακτίνας της Γης είναι 6371 χιλιόμετρα άρα πέσαμε έξω 14 χιλιόμετρα παραπάνω.

eratosthenes22 4

Το ακόλουθο υπολογιστικό φύλλο Excel μας βοήθησε στην αυτοματοποίηση των υπολογισμών (συγκριτικά για την κάθε ομάδα εργασίας).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LmLizq6r-9dwM7fvP9nReeh5ZWmdcDeW/edit?usp=sharing&ouid=116098787859390069164&rtpof=true&sd=true

 

eratosthenes22 5

Μάλλον καλά τα πήγαμε και ευχόμαστε του χρόνου ακόμα καλύτερα. Ευχαριστούμε την ΠΑΝΕΚΦΕ, το ΕΚΦΕ Σάμου, το σχολείο μας για την υπομονή του, τους εκπαιδευτικούς μας που το διοργάνωσαν και τους καλούς μας μαθητές που συμμετείχαν. Η δραστηριότητα συμπεριέλαβε και μαθητές από το τμήμα ένταξης.

 

1 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+ “New technologies, new worlds”
Ημ/νια: 20/3/2022

Greece Logo1  

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

Το 2ο Γυμνάσιο Σάμου συμμετέχει τη τρέχουσα περίοδο 2020-2023 σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ Σχολικής Εκπαίδευσης (School Exchange Partnerships KA229) με σύμπραξη ανταλλαγών μαθητών μεταξύ των Σχολείων Ισπανίας, Ιταλίας, Ρουμανίας και Πορτογαλίας.

Ο τίτλος του προγράμματος που υλοποιείται είναι “New technologies, new worlds” (2020-1-ES01-KA229-081965_3).

Spain2022photo

Το Πρόγραμμα στοχεύει να εκπαιδεύσει τις μελλοντικές ευρωπαϊκές γενιές στις τεχνολογικές γνώσεις και την πρόοδο. Έχει 2 μέρη: το τεχνολογικό κομμάτι και το ηθικό-κοινωνικό τμήμα. Στο τεχνολογικό, επικεντρώνεται στη ρομποτική και το σχεδιασμό εφαρμογών όπως βιντεοπαιχνιδιών. Οι μαθητές εκπαιδεύονται στη χρήση διαφορετικών γλωσσών προγραμματισμού με τις οποίες μπορούν να σχεδιάσουν βιντεοπαιχνίδια, εφαρμογές και ρομπότ. Το κοινωνικό μέρος, εξετάζει με κριτική ματιά την τεχνολογία. Στοχεύει να καταστήσει τους νέους υπεύθυνους για τη χρήση των τεχνολογιών που λειτουργούν σε καθημερινή βάση και να τους κάνει να έχουν μια κριτική σκέψη εννοιών όπως: κυβερνοεκφοβισμός, περιβαλλοντικές επιπτώσεις της τεχνολογίας, υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών δικτύων, επιρροές βιντεοπαιχνιδιών και σχεδιασμός απόρριψης τεχνολογικών δημιουργημάτων στο τέλος της ζωής τους.

2 

Η επικοινωνία και οι εργασίες γίνονται στην αγγλική γλώσσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα Twinspace του eTwinning:

https://twinspace.etwinning.net/127649/

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • 2020-2021

Οι μαθητές εργάστηκαν και δημιούργησαν τα δικά τους αντιπροσωπευτικά σχέδια τα οποία ψηφίστηκαν και αποτέλεσαν τα λογότυπα του Προγράμματος. Μελέτησαν υλικό σχετικό με την Ρομποτική και την Ηθική στην επιστήμη καθώς η ρομποτική και η AI εξελίσσεται ραγδαία και ενσωματώνεται στη καθημερινότητά μας, συνοδεύεται όμως από μια πληθώρα πρακτικών και ηθικών προβλημάτων, που απαιτούν επίλυση. Ήδη πολλές κυβερνήσεις και οργανισμοί έχουν θέσει υπό την κρίση της ηθικής την παρουσία και τη χρήση των ρομπότ και διεξάγουν έρευνες σχετικά με ένα πλαίσιο νομοθεσίας για τη χρήση και τη διαχείρισή τους στο παρόν και, πολύ περισσότερο, στο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές έγραψαν Εκθέσεις για τη σπουδαιότητα της ηθικής στη ρομποτική. Λόγω των COVID περιορισμών σε μετακινήσεις όλες οι κινητικότητες μεταφέρθηκαν για τα επόμενα έτη.

  • 2021-2022

Οι μαθητές έγραψαν Εκθέσεις και δημιούργησαν ιστορίες Κόμικ σχετικά με το πως τα Κοινωνικά Δίκτυα (πχ Facebook, Snapchat, Instagram, TikTok) και τα Videogames επηρεάζουν τη ζωή μας (πλεονεκτήματα / μειονεκτήματα χρήσης τους), ιδιαίτερα σχετικά με την επιρροή των βιντεοπαιχνιδιών και των κοινωνικών δικτύων στις σχέσεις μεταξύ των εφήβων και στην έκφραση των συναισθημάτων τους. Επίσης συμμετείχαν σε Έρευνα με Ερωτηματολόγιο σχετικά με τα Κοινωνικά Δίκτυα & Βιντεοπαιχνίδια. Από αυτήν εξάγαμε χρήσιμα συμπεράσματα για το πιο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο σε αυτή την ηλικία και τη συσχέτιση αυτού με τα συναισθήματα των παιδιών. Οι μαθητές σχεδίασαν τα δικά τους βιντεοπαιχνίδια στο Scratch τα οποία επιτυγχάνουν έναν ηθικό σκοπό, δηλαδή έχουν κάποια κοινωνική προσφορά, μας προβληματίζουν πάνω σε ένα ζήτημα και είναι διδακτικά. Τέλος δημιούργησαν Παρουσιάσεις για το Σχολείο μας, τον τόπο μας και τη δομή του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

3 

 

ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΣΕΒΙΛΛΗ ΙΣΠΑΝΙΑΣ

  • C1 Συνάντηση στη Σεβίλλη Ισπανίας, ανταλλαγής μαθητών (C2 Short-term exchanges of groups of pupils)

konkardaSpain

 

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η 1η διακρατική κινητικότητα του Προγράμματος Erasmus+ KA229 “New technologies, new worlds” στη Σεβίλλη Ισπανίας. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε από 14 έως 18 Φεβρουαρίου 2022. 

Από το Σχολείο μας παρέστησαν στην Ισπανία, η Διευθύντρια κα Χατζηιωαννίδου Πάτρα ΠΕ04.04 και ο εκπαιδευτικός κ Μπαρέκος Βασίλειος ΠΕ86, μαζί με 6 μαθητές/-τριες της Γ’ τάξης (Παλιαχάνης Νικόλαος Θεόδωρος, Κωνσταντινίδης Δημήτριος, Ρόρης Θεόδωρος, Μαλαγάρης Φίλιππος, Πετσίνη Μαρία, Ξεφτέρη Ιωάννα Σπυριδούλα).

Στο Πρόγραμμα επίσης συμμετέχουν και συνέβαλαν στην οργάνωση των παραπάνω δραστηριοτήτων οι εκπαιδευτικοί κα Μανίκα Αναστασία ΠΕ06, ο εκπαιδευτικός κ Ευαγγέλου Ευθύμιος ΠΕ82, καθώς και η πλειονότητα των μαθητών/-τριών της Γ’ τάξης.

Στη συνάντηση αυτή βρεθήκαμε για 1η φορά δια ζώσης όλοι μαζί οι εταίροι (Ισπανία, Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία και Ρουμανία) και είχαμε μια πλούσια δημιουργική εβδομάδα με έμφαση στην ανθρώπινη επαφή και συνεργασία κάτι που θα ενισχύσει τους δεσμούς για την συνέχιση υλοποίησης του προγράμματος.

Το Ισπανικό Σχολείο IES Las Encinas μας καλωσόρισε με θέρμη στις εγκαταστάσεις του, φρόντισε για την απρόσκοπτη και άνετη διαμονή των μαθητών μας ως φιλοξενούμενοι σε Ισπανικές οικογένειες και διοργάνωσε περιπάτους για εκπαιδευτικές επισκέψεις, τις παρουσιάσεις των εργασιών των Σχολείων στην ολομέλεια, συζητήσεις με τους μαθητές για τον αντίκτυπο των βιντεοπαιχνιδιών και της χρήσης των Κοινωνικών Δικτύων καθώς και επιμορφώσεις στην εκπαιδευτική ρομποτική με Micro:bit για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

4 

 

Στην υπέροχη πόλη Σεβίλλη, χτισμένη κατά μήκος του ποταμού Γουαδαλκιβίρ, είδαμε κτίρια με μπαρόκ προσόψεις, στενά σοκάκια, γειτονιές με ιστορία και παλάτια. Επισκεφτήκαμε σημαντικά αξιοθέατα όπως τον Καθεδρικό της Σεβίλλης που είναι ο μεγαλύτερος γοτθικός καθεδρικός στο κόσμο και συνολικά 3η μεγαλύτερη εκκλησία, την εκθαμβωτική Plaza de Espana, την μεγαλύτερη ξύλινη κατασκευή του κόσμου το Metropol Parasol, τον Καθεδρικό του Cadiz κοντά στο Στενό του Γιβραλταρ, τον προϊστορικό τάφο La Pastora Dolmen της Χαλκολιθικής εποχής στην πόλη Valencina de la Concepcion του Σχολείου υποδοχής.

274201837 10224863598753911 6380782752051972518 n

5 

 

Ξεναγηθήκαμε στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Σεβίλλης και επισκεφτήκαμε τα εργαστήρια ρομποτικής – μηχανολογίας – δικτύων Η/Υ του Πανεπιστημίου Μηχανικής στο Cadiz όπου διάφοροι καθηγητές του μας παρουσίασαν τις προκλήσεις του μέλλοντος και την έρευνα που διεξάγεται στο Ίδρυμα.

273925739 10224848277530890 3542688691253784936 n 

 

Με τη συμμετοχή μας σε όλες τις παραπάνω δραστηριότητες, ενισχύθηκαν οι STEM γνώσεις μας αλλά και οι γλωσσικές και επικοινωνιακές μας δεξιότητες, αυξήθηκε το επίπεδο συνεργασίας όλων, γνωρίσαμε και γευτήκαμε στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ισπανίας και επιστρέψαμε με πολλές όμορφες εμπειρίες χρήσιμες για την μελλοντική επαγγελματική ανάπτυξη μαθητών και εκπαιδευτικών.


2ο Γυμνάσιο Σάμου   2020-2023

http://2gym-samou.sam.sch.gr/

Συνεργαζόμενα Σχολεία: 

 

Spain2022dossier

Erasmus1 GER

 

Τέτοια μέρα 5 Οκτωβρίου, πριν 2 χρόνια, επισκεπτόμασταν το Μόναχο για την έναρξη ενός ενδιαφέροντος Εκπαιδευτικού Προγράμματος Erasmus+.

Βίντεο: Oktoberfest 2019, παραδοσιακός χορός Βαυαρίας

  

Οι αναμνήσεις μας είναι ακόμη νωπές. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε παρά τις δυσκολίες της πανδημίας και του φονικού σεισμού που περάσαμε.

Πλούσιες οι εμπειρίες που αποκομίσαμε και με αυτά τα πολύτιμα εφόδια συνεχίζουμε στο επόμενο Πρόγραμμα μας Erasmus+ που τρέχει στο Σχολείο μας και θα διαρκέσει και τα επόμενα 2 χρόνια (έως 31/8/2023).

 

Τίτλος Έργου: Ανταλλαγή πρακτικών στις ΤΠΕ: Προγραμματισμός ρομποτ με Java σε ένα Ευρωπαϊκό πλαίσιο

Project Title: Exchange of ICT practices: Java robot programming in a European context

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΊΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΈΡΓΟ

Διάρκεια: 01/09/2019 - 31/08/2021

Μέση ηλικία μαθητών: 14,  Αριθμός μαθητών του Σχολείου μας: 20

Τύπος έργου: Έργο στο πλαίσιο της Βασικής Δράσης 2 της Σύμπραξης Erasmus+ (2019-1-DE03-KA229-059620_2)

Εταίροι: Γερμανία (Luitpold Gymnasium Munchen), Ιταλία (Liceo Scientifico Statale Enrico Fermi di Ragusa) και Πορτογαλία (Agrupamento de Escolas D. Dinis Lisboa).

 

 

Σύντομη περιγραφή

Το Σχολείο μας τo 2019-2021 συμμετείχε σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ2 με Ευρωπαϊκή επιχορήγηση. Σε συνεργασία με Σχολεία της Γερμανίας, Ιταλίας και Πορτογαλίας, ένα ολιγομελές γκρουπ της Γ τάξης Γυμνασίου εκπαιδεύτηκε στον προγραμματισμό με γλώσσα JAVA για την εκπαιδευτική ρομποτική με LEGO EV3. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή τόσο δια ζώσης όσο και διαδικτυακά με τους συμμαθητές τους, συνεργάστηκαν και υλοποίησαν κοινές δράσεις και έτσι γνώρισαν την πολιτιστική κληρονομιά της κάθε χώρας. Εργαζόμενοι σε ομάδες ανέπτυξαν τις ιδέες τους, τις διαμοιράστηκαν διαδικτυακά και παρουσίασαν τελικές εργασίες ρομποτικής με έμφαση στην τοπική κουλτούρα.

 

Αναμνηστική φωτογραφία στο Κοκκάρι Σάμου: Όλοι οι Έλληνες μαθητές μας μαζί με τους εταίρους του εξωτερικού που ταξίδεψαν στη Σάμο

Erasmus Kokkari gifmaker

 

Σύνδεσμοι για τα αποτελέσματα των έργων

https://twinspace.etwinning.net/96054/

https://youtu.be/DamCikamv5s?t=1872

https://www.sch.gr/2o-gymnasio-samou-synantiseis-sto-plaisio-tou-evropaikou-programmatos-erasmus-rompotikis-me-java/

https://samiakienimerosi.blogspot.com/2019/11/2-erasmus.html

https://blog.codeweek.eu/robot-programming-with-java-european-workshop-in/

http://2gym-samou.sam.sch.gr/autosch/joomla15/index.php/en/eduactivities/260-erasmus2019

 

Παιδαγωγική Καινοτομία και Δημιουργικότητα

Το ελληνικό σχολείο μας βρίσκεται στο απομακρυσμένο νησί της Σάμου και έθεσε ως πρωταρχικό στόχο να φέρει κοντά δασκάλους και μαθητές να επικοινωνήσουν με τους Ευρωπαίους εταίρους μας και να γνωρίσουν από πρώτο χέρι τον πολιτισμό όλων των συμμετεχόντων χωρών εμπλουτίζοντας έτσι την ευρωπαϊκή κοινή μας προοπτική. Εκτός από την ανάπτυξη της προσωπικής μας πρωτοβουλίας, της συνεργασίας και των επικοινωνιακών μας δεξιοτήτων δόθηκε έμφαση στις εργασίες προγραμματισμού ρομποτικής STEM, που είναι ένα θέμα που απαιτείται στις μέρες μας στο πρόγραμμα σπουδών πολλών χωρών παγκοσμίως. Οι παραπάνω σχολικές μας ανάγκες εκπληρώθηκαν μέσω αυτού του έργου Erasmus+, και στο μέτρο που αυτή η άνευ προηγουμένου πανδημία Covid19 μας επέτρεψε να εργαστούμε, την αποκαλούμε επιτυχημένη υλοποίηση του έργου.

Oι μαθητές μας αρχικά αντάλλαξαν πληροφορίες σχετικά με το προσωπικό τους υπόβαθρο και τις προτιμήσεις τους μέσω της σελίδας eTwinning (χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το Padlet, to Thinglink και το Voki), και έπειτα σχημάτισαν στο eTwinning διεθνικές ομάδες όπου πρότειναν διαδικτυακά τις ρομποτικές κατασκευές τους και ακόμη σχεδίασαν τα πρώτα ρομποτικά πρωτότυπα. Οι μαθητές συμμετείχαν σε τηλεδιασκέψεις με τα Zoom, Skype και Webex και παρουσίασαν τις ιδέες τους και τα επιτεύγματά τους στη σελίδα μας eTwinning στην περιοχή Σελίδες αλλά και κατά την επίσκεψή τους στη Σάμο (κινητικότητα C2) με φυσική παρουσίαση σε αμφιθέατρο. Οι μαθητές κινητοποιήθηκαν με εκδρομές κατά τη C2 επίσκεψή τους στο Σχολείο μας το 2ο Γυμνάσιο Σάμου. Σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν πολιτιστικά εργαστήρια και δράσεις με τα οποία αναδείξαμε περαιτέρω τις ελληνικές παραδόσεις. Κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας στη Σάμο, μαθητές και δάσκαλοι από όλες τις συμμετέχουσες χώρες συναντήθηκαν μαζί και έλαβαν μέρος σε εργαστήρια που σχετίζονται με την τέχνη και το χορό για να τους εμπνεύσουν να αναπτύξουν ιδέες για τις ρομποτικές κατασκευές τους.

 

Η συμβολή του Σχολείου μας στην Σύμπραξη

Οργανώσαμε και υλοποιήσαμε δράσεις όπως τη συμμετοχή των μαθητών σε βιωματικά εργαστήρια παραδοσιακών χορών, αγγειοπλαστικής, δράσεις αναδάσωσης αλλά και σε εκπαιδευτικές επισκέψεις όπως αυτή στην ομάδα Aegean Robotics στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο Καρλόβασι Σάμου. Εκεί μας δόθηκε μια επίδειξη των δυνατοτήτων του εμπορικού προγραμματιζόμενου ανθρωποειδούς ρομπότ NAO και τα μέλη του Πανεπιστημίου Αιγαίου μας έδωσαν μια βαθιά εικόνα για τη συνεχιζόμενη έρευνα σχετικά με τη ρομποτική και τα επιτεύγματά τους εκεί, όπως το τρισδιάστατο τυπωμένο ανθρωποειδές ρομπότ τους «El Greco» και πώς συναρμολογείται - ποιούς αισθητήρες χρησιμοποιεί - πώς προγραμματίζεται και ποιες δυνατότητες έχει.

Με αυτόν τον τρόπο, η κινητικότητα που πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας, στη Σάμο, εκπλήρωσε τον 2ο στόχο αυτού του έργου Erasmus+, που έθεσε τους μαθητές να εργάζονται σε πολιτιστικά εργαστήρια για να βρουν λογικές και εφικτές ρομποτικές εργασίες που αναδεικνύουν μια πτυχή μιας τοπικής παράδοσης των συμμετεχόντων σχολείων και ταυτόχρονα αυτοί δημιούργησαν δεσμούς φιλίας, ανέπτυξαν τη κριτική σκέψη και βελτίωσαν τις ψηφιακές, κοινωνικές και γλωσσικές τους δεξιότητες. 

 

Χρήση της τεχνολογίας

Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2019, όλοι αποφασίσαμε να κάνουμε έναν διαγωνισμό των χωρών μας για να δραστηριοποιήσουμε τους μαθητές μας στον προγραμματισμό Java με το LeJOS. Η εργασία ήταν εμπνευσμένη από τους ιμάντες μεταφοράς ελιάς που είχαμε δει στo Ελαιοτριβείο στη Σάμο και η εργασία που δόθηκε στους μαθητές ως 1η εργασία τους ήταν να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν μια μηχανή διαλογής τούβλων LEGO. Η ταξινόμηση θα πραγματοποιούνταν σύμφωνα με τα χρώματα τούβλων με βάση την εθνική σημαία κάθε χώρας (έτσι η Ελλάδα για παράδειγμα μπλε και άσπρο και η Ιταλία πράσινη, κόκκινη και άσπρη). Οι Έλληνες μαθητές δημιούργησαν 3 ανεξάρτητες ομάδες και εργάστηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό στο Εργαστήριο του Σχολείου υπό την καθοδήγηση (όπου χρειάστηκε) των καθηγητών τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιτυχή εφαρμογή 3 μοναδικών μηχανισμών ταξινόμησης, οι οποίοι προγραμματίστηκαν με χρήση leJOS και Java για να εκτελούν γρήγορα και με ακρίβεια τις ζητούμενες εργασίες διαλογής. Δημιούργησαν επίσης παρουσιάσεις βίντεο και τον κώδικα προγραμματισμού τους που μοιράστηκαν διαδικτυακά στο αποθετήριο κωδικοποίησης GitHub, όπως απαιτούν οι στόχοι του έργου. 

 

 

Σύμπραξη των σχολείων συνεργατών

Στην 1η κινητικότητα C1 οι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν το εκπαιδευτικό ίδρυμα Luitpold-Gymnasium στο Μόναχο Γερμανίας και εκπαιδεύτηκαν στη χρήση της αντικειμενοστραφούς γλώσσας προγραμματισμού JAVA σε προγραμματισμό ρομπότ LEGO EV3. Η εκπαίδευση ήταν από τον εξωτερικό συνεργάτη ηγέτη στο χώρο το Fraunhofer Institute. Ακολούθως οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε workshop στην πλατφόρμα του eTwinning της κοινότητας των σχολείων της Ευρώπης με στόχο την εξοικείωση και την ανταλλαγή καλών πρακτικών. Επιπρόσθετα πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις για γνωριμία με την τοπική Γερμανική και Βαυαρική κουλτούρα. Οι τελευταίες αξιοποιήθηκαν κατά το επόμενο στάδιο του σχεδίου που αφορούσε την προγραμματιστική υλοποίηση από μαθητές των στοιχείων τοπικής κουλτούρας των συμμετεχόντων χωρών με τη βοήθεια της εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Οι δικοί μας μαθητές της Σάμου δεν κατάφεραν να επισκεφτούν το Σχολείο Liceo Scientifico Statale "Enrico Fermi" στη Ραγκούζα της Σικελίας στην Ιταλία διότι η C3 κινητικότητα ακυρώθηκε λόγω κορονοϊού.

Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στο έργο αυτό, ήταν αυτή μιας ενεργής συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών που δημιούργησαν μικτές διεθνείς ομάδες (από 2 έως 3 μαθητές) για να αρχίσουν να ανταλλάσσουν ιδέες έργων και να εργάζονται διαδικτυακά χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που προσφέρει το TwinSpace. Οι μαθητές είχαν υπέροχες ιδέες και υλοποίησαν πολλές κατασκευές όπως: The Sicilian puppet that originates from ancient times 2400 years ago with rich history in Sicily replaced now by a robotic puppet, A Shadow Puppet theatre robotic Mechanism for the famous Karagiozis in Greece that originated in Central Asia-China or in India in the 1st millennium BC., Smart robotic fishing reels, Formula 1 racing cars etc.

 

 

Ενσωμάτωση στη διδακτέα ύλη

Κατά το 2ο έτος του έργου μας, που παρατάθηκε λόγω Covid19, αναγκαστήκαμε να επιλέξουμε μια νέα ομάδα μαθητών που συμμετείχαν, αφού η αρχική ομάδα ήταν μαθητές που είχαν ήδη αποφοιτήσει. Αυτή η αλλαγή, μαζί με τη συνέχιση των αποκλεισμών στα σχολεία και την εκτεταμένη χρήση του elearning, μας ανάγκασαν να επαναπροσδιορίσουμε τους στόχους του έργου. Αυτή η 2η ομάδα μαθητών συνέχισε να εργάζεται για τις ίδιες ιδέες έργου αλλά ως νεοεισερχόμενοι στον τομέα του προγραμματισμού, δυστυχώς δεν επιτράπηκε ο χρόνος για αντικειμενοστραφή προγραμματισμό αυτών των ρομποτικών κατασκευών. Ωστόσο, κατάφεραν να τα προγραμματίσουν, χρησιμοποιώντας το νέο λογισμικό Lego που είναι μια γλώσσα προγραμματισμού block που βασίζεται στο Scratch. Οι μαθητές μοιράστηκαν τις ιδέες και τα επιτεύγματά τους στη σελίδα eTwinning του έργου. Κατά αυτό τον τρόπο το έργο ενσωματώθηκε και στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος Πληροφορική Γυμνασίου στον άξονα Προγραμματίζω υπολογιστικές συσκευές και ρομποτικά συστήματα.

 

Αποτελέσματα, αντίκτυπος και τεκμηρίωση

Πιστεύουμε ότι συνολικά αυτό το πρόγραμμα Erasmus+ βοήθησε τους μαθητές μας να γίνουν πιο υπεύθυνοι όταν εργάζονται σε ομάδες και πρέπει να τηρήσουν μια προθεσμία, τους έκανε να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να βελτιώσουν τις ψηφιακές και γλωσσικές τους δεξιότητες ενώ συνεργάζονται με ξένους μαθητές ή απλώς επιθυμούν να τεκμηριώσουν τη δική τους εργασία. Όταν συζήτησαν τις ιδέες του έργου τους (στη Σάμο ή διαδικτυακά στο eTwinning) συνδύασαν τις εμπειρίες και την εμπειρία τους και αυτό γεφύρωσε κάθε πολιτισμική διαφορά που είχαν, πλησιάζοντας σε αυτό που καταλαβαίνουμε ως αίσθηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πήραν μια ιδέα του νέου για αυτούς αντικειμενοστρεφούς προγραμματισμού με τα ρομπότ Lego και πέτυχαν τρόπους να σχεδιάσουν τις δικές τους ρομποτικές λύσεις και να τους προγραμματίσουν να κάνουν αυτό που επιθυμούν. Έμαθαν επίσης για την κουλτούρα των συμμετεχουσών χωρών, ανακαλύπτοντας όχι μόνο διαφορές αλλά και ότι μοιραζόμαστε ομοιότητες.

Μακροπρόθεσμα οι μαθητές μας βελτίωσαν την ψηφιακή τους ικανότητα, ενδυνάμωσαν το όραμα μιας τεχνολογικά προηγμένης Ευρώπης αλλά με οικολογική επίγνωση.

Οι εκπαιδευτικοί βελτιώσαμε επίσης τη γλωσσική μας επάρκεια και το διδακτικό μας έργο ανταλλάσσοντας μεθοδολογικές εμπειρίες και συνεργαζόμενοι με τους ξένους εταίρους. Οι οικογένειες που φιλοξένησαν μαθητές ανέπτυξαν προσωπικές σχέσεις μαζί τους και έλαβαν ικανοποίηση από τη συμμετοχή τους στη σχολική εκπαίδευση των παιδιών τους. Τα σχολεία και οι πόλεις μας εμπλούτισαν την παρουσία τους με τη διαφήμιση που δημιουργήθηκε από αυτό το έργο.

 

https://twinspace.etwinning.net/96054/pages/page/838131

 

Erasmus Logo

 

Στα πλαίσια του μαθήματος Γεωγραφίας – Γεωλογίας


Ζητήθηκε από τους μαθητές της Β Γυμνασίου να συνδέσουν την Γεωγραφία με την Ιστορία, τον πολιτισμό και το περιβάλλον και να παραδώσουν μια σύνθετη – δημιουργική εργασία με θέματα επιλογής :


• Δούναβης – Μία διαδρομή μέσα από το πλοίο
• Η Μεσόγειος θάλασσα – θαλάσσιος δρόμος από τα πανάρχαια χρόνια
• Ρύπανση και υγεία του οικοσυστήματος της Μεσογείου
• Οι λίμνες της Ευρώπης


Παρακάτω μερικά από τα έργα μέσα από τα μάτια και την φαντασία των μαθητών μας.

Την επιμέλεια είχε η εκπαιδευτικός Λινάρδου Αλέκα.

 geo1

geo2

geo3

geo4

geo5

geo6

Πρόσφατα άρθρα

© 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΑΜΟΥ