Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

PASXA A OPSH

Στη σημερινή εποχή, τα παιδιά από τη μικρή ηλικία θα πρέπει να μαθαίνουν τη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής και το ρόλο του Κώδικα Oδικής Κυκλοφορίας (Κ.O.Κ.) για την πρόληψη των ατυχημάτων. Σωστή Κυκλοφοριακή Αγωγή σημαίνει ευαισθητοποίηση, συνειδητοποίηση και εφαρμογή των σημάτων, των συμβόλων και των κανόνων του Κ.O.Κ.

Στα πλαίσια της Θεματικής εβδομάδας ενημερωθήκαμε από αστυνομικούς που υπηρετούν στο τμήμα της τροχαίας Σάμου για το πόσο σημαντική είναι η τήρηση των κανόνων του Κ.Ο.Κ.

kok

Τα ατυχήματα είναι η κυριότερη αιτία θανάτου, συνήθως σε άτομα ηλικίας έως 45 ετών. Καθημερινά διαπιστώνεται ότι πολλοί άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε κάποιο ατύχημα, είτε τροχαίο, είτε αεροπορικό, είτε σιδηροδρομικό, είτε θαλάσσιο.

Η ζώνη ασφαλείας είναι το σπουδαιότερο μέσο για την πρόληψη των ατυχημάτων. Ζώνη ασφαλείας θα πρέπει να φορά τόσο ο οδηγός όσο και ο συνοδηγός, αλλά και οι συνεπιβάτες στα πίσω καθίσματα.

Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες, στα κράτη όπου εφαρμόζεται η χρήση των ζωνών ασφαλείας τα ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 25%. Σήμερα τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν και αερόσακο για λόγους ασφαλείας.

1b trox1209

Σύμφωνα με μελέτες, οι αιτίες που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα είναι: η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ, η κούραση των οδηγών, η απροσεξία των πεζών, η παράβαση του Κώδικα Oδικής Κυκλοφορίας (Κ.O.Κ.), οι αφύλακτες διαβάσεις και το κακό οδικό δίκτυο, η κακή σήμανση, η μη χρήση ζώνης, η έλλειψη αερόσακου και η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά των νέων.

Ο Δεκάλογος του καλού οδηγού

1. Φοράει ζώνη ασφαλείας και κράνος.

2. Ελέγχει και προσέχει την ταχύτητα.

3. Δεν καταναλώνει αλκοόλ.

4. Δε συνομιλεί στο κινητό τηλέφωνο.

5. Δεν αποσπά την προσοχή του και δε συζητά με τους συνεπιβάτες του.

6. Προσέχει τους πεζούς.

7. Βάζει τα παιδιά στο πίσω κάθισμα.

8. Προσέχει τα σήματα και τις οδηγίες των τροχονόμων.

9. Έχει πάντα μαζί του την άδεια οδήγησης.

10. Ελέγχει τακτικά την κατάσταση του αυτοκινήτου.

 

Κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι πεζοί για την πρόληψη των ατυχημάτων:

  • Ακολουθούμε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.
  • Βαδίζουμε στο πεζοδρόμιο.
  • Διασχίζουμε τις διαβάσεις προσεκτικά.
  • Κατά τις βραδινές ώρες φοράμε ανοιχτόχρωμα ρούχα και έχουμε μαζί μας φακό.

1a trox1209

 

Πηγή: Οικιακή Οικονομία Α΄ Γυμνασίου, site Ελληνικής Αστυνομίας

Γνωρίζω το σώμα μου
Έχω επίγνωση του εαυτού μου
Αποδέχομαι το σώμα μου
Αποδέχομαι τον εαυτό μου
Αποδέχομαι τους άλλους

katsoulis4

Στα πλαίσια της Θεματικής εβδομάδας, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά έγινε μια συνάντηση των μαθητών της Β΄ και της Γ΄ γυμνασίου με ειδικούς επιστήμονες από το χώρο της υγείας: τον γυναικολόγο Ι. Κατσούλη και τον ουρολόγο κ. Γαρύφαλλο, σε συνεργασία με το Νοσοκομείο Σάμου.

katsoulis


Όπως τα παιδιά μαθαίνουν για την λειτουργία του εγκεφάλου τους, έτσι πρέπει να μαθαίνουν και για την λειτουργία των γενετικών οργάνων τους.

Οι έφηβοι πρέπει να μάθουν να σέβονται το σώμα τους και να αποφασίζουν οι ίδιοι για την χρονική στιγμή που είναι έτοιμοι να ολοκληρώσουν.

garyfalos garyfalos2

Έτσι μόνο θα βιώσουν την σεξουαλική πράξη ως μια πραγματική εμπειρία. Το μάθημα θα έπρεπε να ενταχθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα των μαθητών, προσαρμοσμένο στην ηλικία τους, και τα θέματα να θίγονται με ειλικρινή τρόπο και χωρίς ταμπού.

katsoulis2

Η εφηβεία είναι η εποχή που τα παιδιά αλλάζουν, κι αυτό τους μπερδεύει. Το σώμα τους, η εξωτερική τους εμφάνιση, η απήχησή τους στο αντίθετο φύλο αποτελούν πλέον προτεραιότητα και πρέπει να βεβαιωθούμε για τον τρόπο που θα προσελκύσουν το άλλο φύλο, ειδικά σε μια εποχή που τα πρότυπα με τα οποία βομβαρδίζονται τα παιδιά από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο τα αγχώνουν και τα οδηγούν πολλές φορές σε λάθος και βεβιασμένες επιλογές....

katsoulis3

Επιμέλεια άρθρου: κα Νικολαΐδου Αικατερίνη, Φιλόλογος

«Το  διάβασμα  είναι για  το μυαλό ό,τι είναι  η  γυμναστική  για το σώμα»    

  lib1

Σειρά από  επισκέψεις πραγματοποίησαν οι  μαθητές της  Α' και Γ' τάξης του 2ου Γυμνασίου  στη  Δημόσια Βιβλιοθήκη  Σάμου. Η εκπαιδευτική  αυτή  δράση έλαβε χώρα στα πλαίσια του μαθήματος  της  Νεοελληνικής   Γλώσσας  και οργανώθηκε από τις εκπαιδευτικούς Μεντέρη Ευαγγελία και Βαρίκου Νίκη.

lib2

      Πιο  συγκεκριμένα οι μαθητές  της  Α? Τάξης  υλοποιώντας  πρόγραμμα  «Φιλαναγνωσίας» στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτέχνιας  ξεναγήθηκαν  στους  χώρους της βιβλιοθήκης και ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας της . Άλλωστε οι μαθητές του Α3 οργανώνουν τη δική τους «μικρή» δανειστική βιβλιοθήκη μέσα στην τάξη τους!

lib3

      Από την άλλη , οι μαθητές  του Γ3 αξιοποιώντας  στο έπακρο  τις  δυνατότητες  της  βιβλιοθήκης, μπόρεσαν  να κατανοήσουν  καλύτερα  την μέθοδο  της  διερευνητικής  εργασίας, που αποτελεί  μέρος  της  σχολικής  ύλης, και να ολοκληρώσουν  τις εργασίες  που είχαν  αναλάβει.

lib4

      Τα παιδιά  πραγματικά  «διασκέδασαν» με την ψυχή τους  στην επίσκεψή αυτή! Γνώρισαν έναν νέο χώρο που τον βρήκαν αρκετά ενδιαφέρον , ξεφύλλισαν βιβλία , χρησιμοποίησαν τους υπολογιστές του αναγνωστηρίου για τις εργασίες τους, ζωγράφισαν και έπαιξαν επιτραπέζια παιχνίδια! Ναι, στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Σάμου μπορείς να τα κάνεις όλαυτά.

   lib5

  Κλείνοντας  οφείλουμε να ομολογήσουμε  ότι η υποδοχή  του προσωπικού της βιβλιοθήκης ήταν ιδιαίτερα φιλική  και ζεστή και η διάθεση για βοήθεια και εξυπηρέτηση ήταν πέρα για πέρα ικανοποιητική!  

Ευχαριστούμε πολύ !

lib6

lib7

lib8

Με αφορμή την Εαρινή Ισημερία πραγματοποιήθηκε και εφέτος το Πείραμα του Ερατοσθένη στην αυλή του Σχολείου μας την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019. Μάλιστα οι μετρήσεις μας εφέτος ήταν αρκετά ακριβείς αφού πια είχαμε και εμπειρία από το περσινό αντίστοιχο πείραμα.

2ο Γυμνάσιο Σάμου: Φωτογραφία από το Πείραμα του Ερατοσθένη 2019, κάτω μέρος Παραδοσιακοί Χοροί υπό την καθοδήγηση του κ Ευαγγέλου

sm2gymSamosEratosthenesB

Φέτος στην εκπαιδευτική δράση συμμετείχαν τα τμήματα Β1 και Β2 του Σχολείου μας υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους: της κας Παπαδοπούλου Μερόπης, κ Μπαρέκου Βασίλη και κ. Ευαγγέλου Μάκη.

Την εκπαιδευτική δράση υποστηρίζει η Ελληνογερμανική Αγωγή η οποία μέσω της ειδικής πλατφόρμας της διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των Σχολείων εσωτερικού & εξωτερικού που συμμετέχουν.

Αρχικά παρουσιάσθηκαν στους μαθητές τα ιστορικά στοιχεία με τη βοήθεια και του ακόλουθου βίντεο.

Λίγη Ιστορία: Ο Ερατοσθένης (3ος π.Χ. αιώνας) ήταν Διευθυντής της μεγάλης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, όπου σε έναν πάπυρο διάβασε ότι το μεσημέρι της 21ης Ιουνίου (θερινό ηλιοστάσιο), στα νότια όρια της πόλης Συήνη (Ασσουάν), οι κατακόρυφοι στύλοι δεν ρίχνουν καθόλου σκιά και ο Ήλιος καθρεφτίζεται ακριβώς στον πυθμένα ενός πηγαδιού (δηλαδή, βρίσκεται στο Ζενίθ του τόπου). Ως επιστήμονας, λοιπόν, ο Ερατοσθένης διερωτήθηκε, εάν συμβαίνει το ίδιο ταυτόχρονα και σε μια άλλη πόλη πχ. στην Αλεξάνδρεια. Όμως στην Αλεξάνδρεια, κατά την ίδια μέρα και ώρα, οι κατακόρυφοι στύλοι έριχναν σκιά. Αν η Γη ήταν επίπεδη, οι κατακόρυφοι στύλοι στις δυο πόλεις θα ήταν παράλληλοι και θα έπρεπε και οι δυο να ρίχνουν σκιά. Αφού, λοιπόν, αυτό δεν είναι αλήθεια, τι μπορεί να συμβαίνει; Την απάντηση έδωσε ο Ερατοσθένης υποστηρίζοντας ότι η επιφάνεια της Γης δεν είναι επίπεδη αλλά σφαιρική. Επιπλέον κατάφερε με λίγη γεωμετρία να προσδιορίσει την ακτίνα και το μήκος της περιφέρειας της Γης. Πραγματικά, από το μήκος της σκιάς υπολογίζεται αμέσως η διαφορά των γεωγραφικών πλατών των δύο πόλεων, ίση περίπου με 7 μοίρες. Επειδή η απόσταση των δύο πόλεων ήταν γνωστή από αφηγήσεις βηματιστών και ίση περίπου με 800 Km (φημολογείται ότι ο Ερατοσθένης μίσθωσε βηματιστές για τη μέτρησή της), η περιφέρεια της Γης υπολογίστηκε ίση με 40000 Km. Το λάθος στον υπολογισμό ήταν μόνο 2%, ένα πραγματικά αξιοσημείωτο επίτευγμα για περίπου πριν από 2,5 χιλιετίες. 

 

Βήματα Πειράματος:

Το Σχολείο βρίσκει πχ με χρήση Google Maps τις συντεταγμένες του. Οι δικές μας: 

Latitude 37.751899 Γεωγραφικό πλάτος (πόσο πάνω ή κάτω από τον Ισημερινό)
Longitude 26.979033 Γεωγραφικό μήκος (πόσο αριστερά ή δεξιά από τον 1ο μεσημβρινό ή αλλιώς τον μεσημβρινό του Γκρίνουιτς)

coordinates

Με τη βοήθεια κάποιου σχετικού site (Solar Calculator) υπολογίζει την ώρα που μεσουρανεί ο ήλιος στον συγκεκριμένο τόπο, αυτή είναι η ώρα που θα πραγματοποιηθούν οι μετρήσεις. Εμείς το πραγματοποιήσαμε στις 12:20 το μεσημέρι.

Χρησιμοποιώντας μια ράβδο μήκους τουλάχιστον 1μ και ένα αλφάδι ή νήμα της στάθμης για να ελέγχεται η καθετότητά της, οι μαθητές μετρούν τη σκιά της στο προαύλιο. Μάλιστα επαναλαμβάνουν 5 φορές τις μετρήσεις ώστε να χρησιμοποιήσουν το μέσο όρο μετρήσεων για μικρότερο σφάλμα.

2ο Γυμνάσιο Σάμου: Φωτογραφία από το Πείραμα του Ερατοσθένη 2019

sm2gymSamosEratosthenesC

Από τις μετρήσεις μπορεί να υπολογιστεί η εφαπτομένη της γωνίας εφφ = ΤΣ / ΤΑ και ακολούθως με χρήση λίστας τριγωνομετρικών αριθμών η ίδια η γωνία φ. Εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι την Εαρινή Ισημερία ο Ήλιος βρίσκεται κάθετα πάνω από τον Ισημερινό της Γης (η διάρκεια της ημέρας είναι περίπου ίση με της νύχτας και η σκιά μιας ράβδου στον Ισημερινό αυτή τη μέρα είναι μηδέν) η γωνία αυτή φ είναι ίση με την γωνία φ στο κέντρο της γης αν προεκτείνουμε νοητά τις ράβδους μέτρησης, ως εντός εναλλάξ γωνίες. Αυτή η γωνία φ όμως αντιστοιχεί στην γωνιακή απόσταση (τόξο) μεταξύ του Σχολείου που πραγματοποιεί το πείραμα και ενός υποθετικού Σχολείου στον Ισημερινό.

solo

 

Έτσι η περιφέρεια της Γης μπορεί τελικά να υπολογισθεί ως ποσά ανάλογα:

formula

Ο Ερατοσθένης για να μετρήσει την απόσταση Αλεξάνδρειας - Συήνης τότε είχε χρησιμοποιήσει μισθοφόρους βηματιστές ή όπως λέγεται τα καραβάνια με τις καμήλες αλλά εμείς σήμερα μπορούμε με χρήση του Google Earth να μετρήσουμε την απόσταση του Σχολείου μας από τον Ισημερινό.

Για το 2ο Γυμνάσιο Σάμου αυτή βρέθηκε ως 4181,62 Km.

2gym distanceEquator

Σύμφωνα λοιπόν με τους ακόλουθους υπολογισμούς μας υπολογίσαμε την ακτίνα της Γης ως 6302 Km και συγκριτικά με την πραγματική μέση τιμή της 6371 Km αυτό είναι ένα σφάλμα μόνο περίπου 1,08 % !

calcs

Επίσης συνεργαστήκαμε στις μετρήσεις μας με το Σχολείο Technical College Dumitru Mnageron που βρίσκεται στην πόλη Bacau της Ρουμανίας. Το Σχολείο αυτό επιλέχθηκε διότι έχει συντεταγμένες Latitude 47,347427 Longitude 26,944479 δηλαδή έχει παρεμφερές Γεωγραφικό μήκος με το δικό μας.

Δείτε εδώ τη φωτογραφία που μας έστειλαν από την ταυτόχρονη πραγματοποίηση των μετρήσεων στη Ρουμανία.

bacau

Στην περίπτωση αυτή συνεργασίας των 2 Σχολείων αρκεί να γνωρίζουμε την πραγματική απόσταση μεταξύ τους (πάλι τη βρίσκουμε με Google Earth) (εμάς 975,35 Km)

2gym distanceRomania

και η γωνιακή απόσταση αυτή τη φορά είναι η διαφορά των 2 γωνιών που υπολογίζουν τα 2 Σχολεία (φ = θ1 - θ2).

coop

Δείτε τα αποτελέσματα των υπολογισμών μας σε αυτό το πολύ χρήσιμο Υπολογιστικό Φύλλο που αυτοματοποιεί τη διαδικασία.

Αν θέλετε κι εσείς να πραγματοποιήσετε το πείραμα θα βρείτε περισσότερες οδηγίες και υποστηρικτικό υλικό εδώ από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.

Το 2ο Γυμνάσιο Σάμου εφέτος συμμετείχε στη δράση STEM του προγράμματος eTwinning (παλιότερα άρθρο μας) για την εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική, έργο που υλοποιείται από την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning.

Στα πλαίσια αυτά, πραγματοποιήθηκε η εγγραφή ενός Ευρωπαϊκού Έργου eTwinning προσανατολισμένο στο STEM με αξιοποίηση του σχετικού εξοπλισμού που παραλάβαμε.

Ο τίτλος του eTwinning Έργου μας είναι«The New Generation: Working with Educational Robotics projects (STEM)»

με  περιγραφή«Promoting STEM in education. Getting acquainted with the world of Robotics, activating students to discover the world of Mechanics (gears, movement, etc.) and how it combines with Information Technology, Physics and Programming. Using computers to solve practical problems and programming microcontrollers (Arduino, LEGO EV3 Mindstorms, S4A Programming Bricks). Robot Interaction with the Environment, Algorithm Design, Robotic Design, Sensor Data Collection, Limitations and Tactics. Assembly of electronic circuits and robotic structures. Algorithm designing and scheduling. Analysis - correction and improvement of the proposed solutions».

twinspace Η σελίδα του έργου εδώ: ΑΡΧΙΚΗ / ΣΕΛΙΔΕΣ

 

Η συνεργασία μας έγινε με το Τούρκικο Σχολείο ?ehit ?mer Halisdemir Ortaokulu στη Μανίσα (Μαγνησία Μ. Ασίας). Κύριος σκοπός ήταν να γνωριστούμε μεταξύ μας αφού και στα 2 Σχολεία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για θέματα STEM και να ανταλλάξουμε ιδέες για ρομποτικές κατασκευές και τεχνογνωσία.

Δείτε το σχετικό απόσπασμα - βίντεο του απολογισμού μας στη δράση:

όπως παρουσιάστηκε στις 22/6/2018 στην ολοήμερη παρουσίαση για τα Γυμνάσια και Λύκεια με εξοπλισμό Scratch for Arduino (S4A). Το πλήρες βίντεο είναι διαθέσιμο εδώ. To webinar συντόνισε ο Εθνικός Συντονιστής eSafetyLabel.eu κ. Άρης Λούβρης, τον οποίο ευχαριστούμε για την άριστη συνεργασία μας στη Δράση.

Η συγκεκριμένη δράση μας άφησε πολύ καλές εντυπώσεις και προτείνουμε να συνεχιστεί και την επόμενη Σχολική Χρονιά και να επεκταθεί σε ακόμη περισσότερα Σχολεία της επικράτειας. Επιπλέον με τη συμμετοχή μας στο eTwinning νιώσαμε έστω και για λίγο ότι ανήκουμε σε μια κοινότητα σχολείων που συνεργάζονται και μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα.

Μπορείτε να διαβάσετε την τελική συνολική «Αναφορά eTwinning δράσης για το STEM» και να κατεβάσετε την τελική αναφορά #STEM 2018 σε e-book με ISBN: 978-618-81706-6-7 (έτος έκδοσης: 2019) (406 σελίδων, μορφή pdf) για τα 110 σχολεία STEM eTwinning.

Συντελεστές: Aris Louvris (Υπεύθυνος δράσης) & 90 εκπαιδευτικοί από τις συμμετέχουσες σχολικές μονάδες της δράσης.

Κατεβάστε το εντελώς δωρεάν:
http://www.etwinning.gr/images/FinalReportSTEM2.pdf

Πρόσφατα άρθρα

© 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΑΜΟΥ